Aktywny księżyc WASP-49b?

Wokół planety pozasłonecznej WASP-49b może krążyć aktywny egzoksiężyc.

Gdy odkryto pierwsze planety pozasłoneczne, pojawiło się pytanie – co z księżycami takich obiektów? Ponieważ w naszym Układzie Słonecznym występuje wiele różnej wielkości księżyców, było pewne, że dookoła sporej części planet pozasłonecznych krążą egzoksiężyce. Co więcej, postulowano nawet, że niektóre z tych „księżyców obcych światów” mogą być większe od naszej Ziemi. Przykładowo, potężne gazowe giganty przynajmniej teoretycznie mogą utrzymywać masywne egzoksiężyce na swoich orbitach.

Jak na razie jednak nie udało się wykryć i zweryfikować istnienie żadnego egzoksiężyca. Ma to związek z faktem, że nawet masywne egzoksiężyce (np. wielkości Ziemi) wciąż są bardzo małe jak na możliwości współczesnej technologii. Ponadto, prawdopodobnie większość egzoksiężyców krąży stosunkowo blisko swoich planet, co dodatkowo utrudnia detekcję.

Aktywny egzoksiężyc WASP-49b

Międzynarodowy zespół naukowców pod przewodnictwem Apurva Oza z Uniwersytetu w Bernie uważa, że wokół znanej egzoplanety WASP-49b może krążyć księżyc. Co więcej, ten egzoksiężyc może być bardzo aktywny – z dużą ilością wulkanów.

Wokół WASP-49b wykryto dużą ilość sodu. Co więcej, ten sód znajduje się w stosunkowo dużej odległości od samej planety WASP-49b. Sód może pochodzić od aktywnego wulkanicznie egzoksiężyca.

WASP-49b krąży bardzo blisko swej gwiazdy – odległość wynosi zaledwie 5,6 miliona kilometrów z czasem około 2,8 dnia. WASP-49b ma masę ok 0,38 masy Jowisza – jest to masa nieco większa od masy Saturna z naszego Układu Słonecznego. Jest to zatem typowy “gorący Jowisz”.

Siły pływowe w takim układzie (masywna egzoplaneta oraz pobliska gwiazda) byłyby potężne. Jakikolwiek egzoksiężyc krążący wokół WASP-49b byłby poddawany znaczącym siłom pływowym, a co za tym idzie – efektem byłaby duża aktywność wulkaniczna. Oczywiście, sama obecność sodu wokół WASP-49b nie jest wystarczającym dowodem na istnienie egzoksiężyca – sód może mieć inne źródło lub źródła. Dalsze obserwacje tego układu planetarnego mogą przynieść dodatkowe informacje o otoczeniu WASP-49b.

Warto tu dodać, że wcześniej poznanym kandydatem na egzoksiężyc jest Kepler-1625b I. Ten obiekt nie doczekał się jeszcze potwierdzenia istnienia.

(EPE, S)