Testy komponentów dla nowych chińskich konstrukcji

Trwają testy komponentów dla nowych chińskich konstrukcji, w tym kapsuły załogowej.

Chiny aktualnie korzystają z kapsuły załogowej Shenzhou. Pierwszy, testowy bezzałogowy lot Shenzhou 1, odbył się w listopadzie 1999 roku. Dopiero za piątym razem, w ramach misji Shenzhou 5 w październiku 2003 roku pierwszy Chińczyk, Yang Liwei trafił na orbitę. Ostatnia misja Shenzhou-11, odbyła się w październiku i listopadzie 2016 roku.

Wizualizacja cumowania statku Shenzhou 9 do stacji Tiangong 1 / Credits: CNSA

Do dziś łącznie przeprowadzono jedenaście misji Shenzhou, z czego sześć było załogowych. Dwunasty lot tej kapsuły (Shenzhou-12), powinien nastąpić w 2020 roku, na początku budowy nowej chińskiej stacji orbitalnej.

Nie ulega jednak wątpliwości, że Shenzhou jest dość przestarzałą konstrukcją. Pojazd bazuje na rosyjskim Sojuzie i jest zdolny tylko do lotów na niską orbitę okołoziemską (LEO). W ciągu kilkunastu lat można się spodziewać wprowadzenia następcy. Aktualnie trwają testy poszczególnych komponentów dla przyszłej chińskiej kapsuły załogowej.

W maju chiński Instytut Mechaniki Kosmicznej i Elektryki w Pekinie (Beijing Institute of Space Mechanics and Electricity, BISME), będący częścią Chińskiej Akademii Technologii Kosmicznych (China Academy of Space Technologies, CAST), poinformował o przeprowadzeniu testów nowego systemu spadochronów. Są to większe i bardziej wytrzymałe spadochrony w porównaniu z tymi używanymi w kapsule Shenzhou.

Nowa załogowa kapsuła ma być zdolna do lotów poza LEO. Wstępne szacunki przewidują, że jej masa startowa wyniesie 20 ton w konfiguracji do misji na orbitę księżycową.

Ponadto, BISME pracuje nad technologią lekkiej rozkładanej osłony termicznej. Nazwa tej osłony to Inflatable Reentry and Descent Technology (IRDT). Jest to rozwiązanie podobne do Low-Density Supersonic Decelerator (LDSD), rozwijanego przez NASA. IRDT jest jak na razie na wstępnych etapach rozwoju i w przyszłym roku może dojść do pierwszego zaawansowanego testu tej technologii. IRDT może pomóc w przyszłych chińskich lotach kapsuł lub lądowników na powierzchnię Marsa.

(SN, PFA, Tw, CHA)