WISE zostanie reaktywowany – cel: NEO

Teleskop WISE wróci do pracy, aby poszukiwać obiektów bliskich Ziemi, NEO.

Przebywający w stanie hibernacji satelita WISE zostanie we wrześniu przywrócony do działania, poinformowała NASA. Wide-field Infrared Survey Explorer będzie miał przez kolejne trzy lata poszukiwać obiektów bliskich Ziemi, tzw. NEO, mogących zagrażać Ziemi lub mogących stanowić cele dla dalszych badań.

We wrześniu Wide-field Infrared Survey Explorer ma zostać przywrócony do działania. Amerykańska agencja kosmiczna zamierza za pomocą jego 40 centymetrowego teleskopu i kamer podczerwonych wykryć około 150 wcześniej nieznanych NEO, oraz określić wielkość, albedo i właściwości termiczne około 2000 kolejnych. Niektóre z nich mogą zostać kandydatami na cel misji załogowej, proponowanej ostatnio przez NASA.

WISE został wystrzelony w grudniu 2009 roku. Między styczniem 2010 a lutym 2011 realizował misję podstawową, wykonując dziennie około 7500 zdjęć sfery niebieskiej (łącznie ponad 2,7 miliona zdjęć). Zarejestrowano na nich około 158 000 obiektów, w tym 21 komet, 34 000 asteroid pasa głównego i 135 obiektów NEO. Potem NASA wyłączyła satelitę. John Grunsfeld, zastępca dyrektora NASA ds. naukowych, powiedział, że “reaktywacja WISE to świetny przykład jak [NASA] wykorzystuje istniejące zasoby do realizacji postawionych celów”.

Obsługa misji spodziewa się, że po szybkich testach satelita będzie mógł od razu przejść do realizowania celów naukowych.

Więcej o misji WISE można dowiedzieć się na stronach NASA: http://www.nasa.gov/wise i http://www.jpl.nasa.gov/wise/ .