Trzy nowe gazowe giganty

W ostatnich dniach poinformowano o istnieniu trzech nowych gazowych gigantów. Obiekty otrzymały oznaczenia RR Cae b, MOA-2011-BLG-293L b oraz HAT-P-38 b.

Początek 2012 roku obfituje w odkrycia planet pozasłonecznych. Wraz z opisanymi w tym artykule, w styczniu tego roku poinformowano o istnieniu trzynastu egzoplanet. Ta liczba z pewnością ulegnie zmianie, gdyż spodziewane jest potwierdzenie kolejnych odkryć z teleskopu Kepler.

Najnowsza trójka potwierdzonych egzoplanet otrzymała oznaczenia RR Cae b, MOA-2011-BLG-293L b oraz HAT-P-38 b. Dwa pierwsze nowe obiekty to typowe gazowe giganty, masą przewyższające Jowisza z naszego Układu Słonecznego (odpowiednio 4,1 i 2,4 masy Jowisza), krążące stosunkowo daleko od swych gwiazd macierzystych (odpowiednio około 5,3 i 1,0 jednostki astronomicznej).

Trzeci z opisywanych obiektów,  HAT-P-38 b, to “gorący Jowisz”, choć w tym przypadku bardziej by pasowało określenie “gorący Saturn”, gdyż masa tej egzoplanety szacowana jest na około 0,27 masy Jowisza. Jest to wartość bardzo zbliżona do masy Saturna z naszego Układu Słonecznego (około 0,3 masy Jowisza). Jednakże, w odróżnieniu do Saturna, HAT-P-38 b krąży bardzo blisko swej gwiazdy macierzystej – w odległości zaledwie 8 milionów kilometrów. HAT-P-38 b jest zatem bardzo typowym “gorące Jowiszem”, którego atmosfera może mieć wygląd zbliżony do ogona komety wskutek intensywnych oddziaływań ze swoją gwiazdą macierzystą.

Wraz z potwierdzeniem istnienia wyżej wymienionych egzoplanet lista znanych i potwierdzonych “obcych światów” wzrosła do 729 obiektów.

(EPE)