NASA nadal musi finansować prace nad Aresem I

Od października tego roku NASA pracuje w trybie “continuing resolution”. Oznacza to, że wydatki na wszystkie programy pozostają na poziomie z zeszłego roku – w tym na te, które już zakończono. Jednym z takich programów jest budowa rakiety Ares I – anulowana wraz z większością Constellation.

Wiele wskazuje na to, że przynajmniej część obecnego roku finansowego (2011) może być bardzo trudna dla NASA. Brak woli politycznej do terminowego przegłosowania nowego budżetu, a tym samym oficjalnego zaakceptowania Flexible Path, zakończył się trybem “continuing resolution” (CR). W trybie CR NASA będzie pracować przynajmniej do marca 2011 roku.

Tryb CR nie jest optymalnym rozwiązaniem dla tej agencji kosmicznej. NASA ma ograniczone pole co do określania poziomu finansowania różnych programów (co może mieć krytyczne znaczenie dla teleskopu kosmicznego JWST), a także zatrzymywania i rozpoczynania innych projektów. Z powodu CR NASA jest zmuszona finansować programy, które już nie istnieją. Jednym z nich jest Ares I.

Przynajmniej do marca 2011 roku NASA jest zmuszona wydać prawie 500 milionów dolarów na prace nad anulowaną budową rakiety Ares I. Z tej kwoty 165 mln USD otrzyma firma ATK, która była odpowiedzialna za budowę pierwszego stopnia rakiety Ares I. Jest niemal pewne, że wyniki tych prac nie będą mieć większego znaczenia dla innych przyszłościowych projektów NASA.

W tym samym czasie NASA stara się zabezpieczyć fundusze dla dodatkowej i ostatniej misji promu kosmicznego (STS-135). Koszt utrzymania programu STS pomiędzy misją STS-134 a STS-135 jest porównywalny z kwotą, którą NASA musi przeznaczyć na rakietę Ares I. Niestety, amerykańska agencja kosmiczna nie ma prawa dokonać transferu tych funduszy bez zgody polityków, na którą trzeba będzie poczekać przynajmniej do końca lutego 2011 roku.

Rakieta Ares I miała (wg anulowanego programu Constellation) wynosić załogową kapsułę Orion. Wiele problemów technicznych i finansowych było bezpośrednio związanych z tą rakietą. Także w trakcie obrad komisji Augustine (lato 2009 roku), wiele rozmów i analiz dotyczyło rakiety Ares I oraz alternatywnych nośników. Ostatecznie 1 lutego 2010 roku Biały Dom oficjalnie zaproponował anulowanie programu Constellation, w tym i budowy rakiety Ares I. Więcej na ten temat można przeczytać w naszym podsumowaniu z kwietnia 2010 roku, z czerwca 2010 roku oraz w informacjach o propozycji kompromisowego (nowego) budżetu NASA.

(OS via NW)