JAXA wybiera misje LiteBIRD i JASMINE

Japońska Agencja Kosmiczna wybrała dwie misje bezzałogowe: LiteBIRD oraz JASMINE.

Drugiego czerwca pojawiło się oficjalne stanowisko Japońskiej Agencji Kosmicznej JAXA co do wyboru dwóch misji bezzałogowych do realizacji. Agencja JAXA wybrała dwie misje: LiteBIRD i JASMINE.

LiteBIRD (Light satellite for the studies of B-mode polarization and Inflation from cosmic background Radiation Detection) to mała misja satelitarna, której celem będzie badanie śladów pierwszych fal grawitacyjnych w mikrofalowym tle nieba (CMB). Start misji zaplanowany jest na przyszłą dekadę. Sonda LiteBIRD zostanie wyposażony w dwa detektory: Low Frequency Telescope (LFT) o zakresie od 40 GHz do 235 GHz oraz High Frequency Telescope (HFT) o zakresie od 280 GHz do 400 GHz. Misja ma mieć masę startową około 2200 kg i być w stanie generować do 2500 W z pokładowych paneli słonecznych. Sonda zostanie wystrzelona za pomocą rakiety H3 w kierunku punktu L2 układu Ziemia-Słońce.

JASMINE (Japan Astrometry Satellite Mission for INfrared Exploration) to średniej wielkości misja, która zostanie zrealizowana wspólnie z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA). Celem tej misji będzie przede wszystkim obserwacja centralnego regionu Drogi Mlecznej. JASMINE także będzie w stanie wykrywać egzoplanety krążące wokół czerwonych karłów. Start tej misji jest także zaplanowany na przyszłą dekadę. Planowana masa startowa tego satelity to 1500 kg.

(JAXA)