Starlink – stan na 5.06.2019

Jak zmieniły się orbity satelitów Starlink pomiędzy 24 maja a 5 czerwca?

Do startu rakiety Falcon 9 z satelitami Starlink doszło 24 maja 2019 o godzinie 04:30 CEST. Start nastąpił z wyrzutni LC-40 na przylądku Canaveral. Lot rakiety Falcon 9 przebiegł prawidłowo i satelity Starlink znalazły się na odpowiedniej orbicie wstępnej o wysokości 450 km i nachyleniu około 53 stopni. Po skończonej pracy pierwszy stopień udanie wylądował na platformie morskiej.

Około pięć i pół godziny po starcie każdy z satelitów Starlink uruchomił swój silnik jonowy typu Halla (napędzany kryptonem) i rozpoczął podwyższanie orbity. Docelowo satelity mają operować z wysokości 550 km.

Satelity powoli oddalały się od siebie. 48 godzin po starcie dystans pomiędzy pierwszym a ostatnim satelitą wyniósł około 25 stopni. Satelity na nocnym niebie były widoczne gołym okiem jako “sznur” obiektów, podążających jeden za drugim. Tydzień po starcie “sznur” satelitów oplatał już ponad pół orbity wokół Ziemi. Dwa tygodnie po starcie satelity znajdowały się już na całej orbicie wokół Ziemi, choć jeszcze niezbyt równomiernie.

Już kilkanaście godzin po starcie pojawiły się pierwsze raporty z obserwacji tej paczki satelitów Starlink. W kolejnych dniach pojawiały się zarówno nagrania, jak i z zdjęcia i raporty z wizualnych obserwacji. Duże nachylenie orbity satelitów Starlink (53 stopnie) pozwoliło na obserwacje praktycznuie z całego świata. W konsekwencji – dostępnych jest dużo danych na temat zmian wysokości orbit poszczególnych satelitów.

Przelot satelitów Starlink (gdy jeszcze były dość blisko siebie) / Credits – melgigg

Do piątego czerwca w zasadzie wszystkie satelity Starlink zmieniły swoją orbitę. Zmiany wysokości orbit mają zakres pomiędzy około 20 a około 45 km. Jest to dowód na poprawną i długoterminową pracę silnika Halla.

Początkowo u czterech z satelitów nie zaobserwowano podniesienia orbity. Są to te cztery satelity, o których Gwen Shotwell ze SpaceX informowała w wystąpieniu z 29 maja 2019. Co więcej, dwa z satelitów mają niższe parametry swoich orbit (zarówno perygeum jak i apogeum). Zmiana jest duża (5-15 km), co sugeruje, że w przypadku tych dwóch satelitów może być przeprowadzany test możliwości deorbitacyjnych przy użyciu silnika Halla.

Orbity dwóch satelitów nie zmieniły się znacząco. Sugeruje to, że te satelity jak na razie są nieaktywne i dopiero później zostaną uruchomione. Możliwe także, że te satelity nie funkcjonują. W kolejnych tygodniach prawdopodobnie dowiemy się więcej na temat tych satelitów.

Co ciekawe, jeden z satelitów, którego orbita uległa obniżeniu rozpoczął podwyższanie orbity pomiędzy 29 maja a 5 czerwca. Pozostałe trzy satelity nie zmieniły swojego zachowania w tym czasie.

Zmiana orbity satelitów Starlink (perygeum) - stan na 5 czerwca 2019 / Credits -  SatTrackCam Leiden
Zmiana orbity satelitów Starlink (perygeum) – stan na 5 czerwca 2019 / Credits – SatTrackCam Leiden

Łącznie SpaceX ma zamiar użyć trzech “powłok” dla swojej konstelacji: około 7500 satelitów ma operować na niskiej orbicie o wysokości około 340 km, 1600 na orbicie o wysokości około 550 km i 2900 na orbicie o wysokości 1150 km. Niektóre środowiska naukowe branży kosmicznej uważają, że ta ostatnia “powłoka” może być bardzo niebezpieczna z uwagi na swoją dużą wysokość oraz obecność innych “kosmicznych śmieci”. W tej kwestii z pewnością niebawem będą musiały zostać wprowadzone regulacje, gdyż nie tylko SpaceX ma zamiar zbudować swoje “mega konstelacje” satelitarne.

Dwa kolejne starty konstelacji Starlink są planowane jeszcze na ten rok.

Start tej “paczki” satelitów Starlink jest komentowany w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

(PFA, S-X)