POLSA podpisała porozumienie o współpracy z Meksykańską Agencją Kosmiczną

24 kwietnia bieżącego roku zostało podpisane porozumienie między POLSA a Meksykańską Agencją Kosmiczną.

Umowę podpisano w mieście Meksyk przez Wiceprezesa ds. Obronnych Polskiej Agencji Kosmicznej (PAK), pułkownika Piotra Suszyńskiego i Dyrektora Generalnego Meksykańskiej Agencji Kosmicznej (AEM), doktora Francisco Javier Mendieta Jiméneza w obecności Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy oraz Prezydenta Meksykańskich Stanów Zjednoczonych Enrique Peña Nieto.

Celem porozumienia jest nawiązanie współpracy w obszarze zarządzania danymi satelitarnymi (w tym m.in. rozbudowy infrastruktury naziemnej oraz wykorzystania danych w administracji państwowej) oraz wymiany informacji dotyczących technologii komunikacyjnych i obserwacji Ziemi. Trzy potencjalne kierunki wspólnych przedsięwzięć PAK i AEM dotyczą budowy i rozwoju małych satelitów, monitorowania zanieczyszczenia atmosfery oraz wspólnych projektów naukowych związanych m.in. z badaniami pogody kosmicznej.

Uroczyste podpisanie porozumienia o współpracy pomiędzy PAK i AEM było jednym z punktów programu oficjalnej wizyty Prezydenta RP Andrzeja Dudy w Meksyku, która ma miejsce w dniach 22-25 kwietnia 2017 r. W trakcie jej trwania pułkownik Piotr Suszyński uczestniczył w spotkaniu z polonią, wziął też udział w Forum Gospodarczym Polska-Meksyk. Delegacja PAK złoży wizytę w meksykańskim Narodowym Instytucie Astrofizyki (INAOE) i spotka się z wiceministrem ds. komunikacji Edgarem Olvera Jiménezem w Ministerstwie Komunikacji i Transportu Meksyku. Planowane jest także spotkanie z zarządem COMCE Nacional, organizacji zajmującej się wspieraniem meksykańskiego sektora prywatnego.

Meksykańska Agencja Kosmiczna jest rządową instytucją założoną w lipcu 2010 r. AEM odpowiada za nadzór nad meksykańskim programem kosmicznym oraz za wskazywanie celów i strategii rozwoju meksykańskiego przemysłu kosmicznego.

Porozumienie z AEM jest kolejnym takim dokumentem podpisanym przez Polską Agencję Kosmiczną. Dotychczas PAK podpisała porozumienia o współpracy z 5 narodowymi agencjami kosmicznymi: francuską (CNES), włoską (ASI), ukraińską (SSAU), brazylijską (AEB) i chińską (CNSA).

Dziękujemy Polskiej Agencji Kosmicznej za nadesłanie tekstu