Sojuz TMA-14M przybył do ISS – bez jednego panela ogniw słonecznych

Rosyjski załogowy Sojuz TMA-14M z nowymi załogantami przybył do ISS.

Do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej przycumował załogowy statek Sojuz TMA-14M z jednym astronautą amerykańskim i dwoma rosyjskimi, w tym z pierwszą od 17 lat rosyjską kosmonautką. Nie obyło się bez problemów, ale bez poważnych.

Sojuz, na rakiecie Sojuz-FG, wystartował z Bajkonuru w czwartek 25 września o 20:25 GMT. Załogę statku utworzyli Jelena Sierowa (Roskosmos; 1 lot), Aleksandr Samokutiajew (Roskosmos; dowódca lotu; 2 lot) i Barry Wilmore (NASA; 2 lot).

Sojuz TMA-14M zbliżający się do ISS. Widoczny brak jednego panela ogniw słonecznych - 26 września 2014

Sojuz TMA-14M zbliżający się do ISS. Widoczny brak jednego panela ogniw słonecznych – 26 września 2014 / Credit: NASA TV

Lot Sojuza przebieg bez zakłóceń, chociaż po osiągnięciu orbity nie rozłożył się jeden z paneli ogniw słonecznych statku. Jego wygląd, zilustrowany zdjęciami wykonanymi z pokładu ISS, został przyrównany do “rannego ptaka”.

Statek zadokował do ISS w piątek 26 września o 02:11 GMT do modułu “Poisk”. O 05:06 GMT otworzono obie strony śluzy i nowi załoganci weszli na pokład Stacji. Pierwsza “próg” przekroczyła Jelene Sierowa. Zaraz potem, w pierwszej sesji łącznościowej z Ziemią i bliskimi, Jelena Sierowa skomentowała start słowami “był totalnie odlotowy!” (“It was totally awesome!”). Nowa obsada Stacji spędzi tam 169 dni w kosmosie.

Nowi załoganci Ekspedycji 42. dołączyli do trzech astronautów Ekspedycji 41. już przebywających na ISS: Rosjanina Maksyma Surajewa, Amerykanina Reida Wisemana i Niemca Alexandra Gersta.

Jelena Sierowa jest dopiero 4. obywatelką ZSRR/Rosji w kosmosie. Pierwsza, Walentina Tiereszkowa, była też pierwszą kobietą w kosmosie. Jej lot miał miejsce w 1963. Kolejne dwie kobiety poleciały w kosmos dwukrotnie: Swietłana Sawickaja (w 1982 i 1984) i Jelena Kondakowa (1994 i 1997). Sierowa jest więc też pierwszą Rosjanką na pokładzie ISS w ogóle.

Załogę ISS czekają w październiku trzy wyjścia w przestrzeń kosmiczną. Siódmego października Wiseman i Gest zajmą się pompami układu chłodzenia. Na 15 października planowana jest wymiana SSU (Sequential Shunt Unit) przez Wisemana i Wilmore’a. Zaś na 22 października zaplanowano wyjście Surajewa i Samokutiajewa w celu wymiany eksperymentów naukowych i bieżącej konserwacji Stacji.

(NASA, AFP, SFN)