Końcowy etap wyboru nazwy polskiej misji na ISS

Polska Agencja Kosmiczna otrzymała końcowy zestaw nazw dla polskiej misji na ISS.

Jak się będzie nazywać polska misja na Międzynarodową Stację Kosmiczną? Polska Agencja Kosmiczna analizuje właśnie końcowy zestaw propozycji nazw.

Od 1 września 2023 dr inż. Sławosz Uznański trenuje w ośrodku o nazwie European Astronaut Corps na zasadzie “project astronaut”. Podobnie jak w przypadku Szweda Marcusa Wandt’a (misja Axiom-3) astronauta z Polski dotrze na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) dzięki współpracy pomiędzy Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) a firmą Axiom Space.

Sławosz Uznański w EAC / Credits - ESA
Sławosz Uznański w EAC / Credits – ESA

Polski astronauta weźmie udział w kolejnej misji kosmicznej Axiom Space o oznaczeniu Axiom-4 (AX-4). Aktualne (nieoficjalne) rozpiski lotów sugerują, że start misji AX-4 powinien nastąpić najwcześniej w listopadzie 2024.

Oto finalna lista, wśród której POLSA wybierze nazwę misji:

• SZWARGISS
  • LECHIA
  • DZBAN-ISS
  • ESSAISS
  • HUISSARIA
  • BRZECZYSZCZYKIEWISS
  • LEM-TWARDOWSKI-KONOPNICKA-SKŁODOWSKA
  • BISKUPIN-ISS
  • EUROPOLAMBERISS

POLSA – wraz z polskim astronautą – wybierze końcową trójkę do rekomendacji Premiera RP. Ogólne zasady wyboru są następujące:

• Nazwa ma się odnosić do dziedzictwa kulturowego Polski – stąd między innymi odwołanie do husarii oraz do szwagrów, jak również nazwisk autorów, naukowców czy postaci związanych z kosmosem,
  • Nazwa ma jednoznacznie wskazywać miejsce Polski w Europie – stąd popularne przedrostki “Eur” oraz “Pol”,
  • Nazwa ma odnosić się historii Polski – między innymi dlatego pojawiły się propozycje nawiązujące do bursztynu, Polski (jako Lechia) czy osady Biskupin,
  • Nazwa może się odnosić do współczesnej kultury Polski – stąd też pojawiają się nazwy odnoszące się do młodzieżowych słów roku, takich jak “essa”,
  • Dodanie “ISS” do nazwy – o ile to możliwe – jest także ważne.

Co ciekawe, jeszcze kilka miesięcy temu nieoficjalne doniesienia sugerowały, że POLSA będzie wybierać nazwę wraz z jedną uczelnią. Ostatnio jednak ta uczelnia zrezygnowała ze wsparcia POLSA w tej kwestii, gdyż okazało się, że kilku absolwentów tej uczelni (ze stopniem MBA) nie było w stanie wskazać różnicy pomiędzy stacją ISS a Tiangong. Doprowadziło to do dużego zamieszania, gdyż w pierwszej turze zgłoszeń nazwy pojawiło się dużo nazw nawiązujących do Chin.

Niniejszy artykuł jest naszym żartem primaaprilisowym w 2024 roku!

(inf. własna)