ESA ćwiczy lądowanie IXV

Europejska Agencja Kosmiczna przećwiczyła odzyskiwanie statku IXV po procedurze wodowania. Lot zasadniczy planowany jest na listopada tego roku.

U wybrzeży Toskanii, 23 czerwca, Europejska Agencja Kosmiczna przeprowadziła ćwiczenia w odzyskiwaniu z wody statku IXV.

Model Intermediate eXperimental Vehicle został zwodowany już po raz drugi. Poprzedni test miał miejsce w zeszłym roku, u wybrzeży Sardynii. Dwutonowy model został umieszczony na wodzie za pomocą dźwigu pokładowego statku poszukiwawczego Nos Aries, firmy NERI. Dzięki temu zespoły poszukiwawczo-ratunkowe mogły ćwiczyć wyławianie statku w warunkach zbliżonych do tych, jakie spotkają w listopadzie na Oceanie Spokojnym.  Model zostanie później wystawiony w ESTEC w Holandii.

Start rzeczywistego statku IXV planowany jest listopad tego roku, rakietą Vega z kosmodromu Kourou. IXV ma testować technologie i systemu potrzebne do budowy europejskich pojazdów kosmicznych wielorazowego użytku.

Nos Aries już wkrótce ruszy w długą podróż w kierunku Kanału Panamskiego, skąd uda się dalej w kierunku planowanego miejsca lądowania IXV. Statek zabierze ze sobą również balony meteorologiczne. Dane z nich wspomogą procedurę startu i lądowania statku.