Zakończono rozładunek Cygnusa

Astronauci z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) zakończyli proces rozładunku nowego statku towarowego, który przybył do orbitalnego kompleksu pod koniec września.

W zeszły wtorek operator i właściciel bezzałogowego statku towarowego Cygnus, firma Orbital Sciences Corporation, poinformował o zakończeniu przez członków 37. Ekspedycji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej procesu rozładunku. Na Stację przeniesione zostały dostarczone przez firmę za pomocą Cygnusa jedzenie, sprzęt komputerowy oraz inne zapasy.

Prace przeprowadzone zostały przede wszystkim przez członków amerykańskiego segmentu Stacji ISS (USOS) – Karen Nyberg, Luca Parmitano oraz Michaela Hopkinsa. W tej chwili trwa proces zapełniania przedziału bagażowego statku różnymi odpadami, które ulegną zniszczeniu w momencie powrotu Cygnusa do atmosfery. Łącznie statek zabierze ze sobą niecałe 1100 kg odpadów. Proces zapełniania ma zostać ukończony w przyszłym tygodniu, po czym właz do statku zostanie zamknięty.

Działania na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej trwają nieustannie pomimo braku ustalonego budżetu dla NASA na obecny rok fiskalny. 97% pracowników tej agencji wysłanych zostało na bezpłatne urlopy w związku z brakiem osiągnięcia politycznego porozumienia nad budżetem centralnym Stanów Zjednoczonych.

Statek Cygnus opuści Stację ISS 22 października. Działanie to nie jest zależne od sytuacji NASA, gdyż statek, po odłączeniu za pomocą ramienia CanadArm2 (tę pracę wykonają astronauci ze Stacji), kontrolowany będzie przez operatorów firmy Orbital Sciences Corp. z siedziby firmy w Dulles. 24 października wydana zostanie komenda na wykonanie manewru deorbitacyjnego, po czym Cygnus w ten sam sposób co rosyjskie statki Progress, japońskie HTV i europejskie ATV spłonie w atmosferze nad południowym Pacyfikiem.

(NASA, OSC)