Orbital: relacja z pierwszej próby startu rakiety Antares

Godzina 20:22 CEST (17.04.2013) {jathumbnail off}
Aktualnie przewiduje się około 55% szans na poprawne warunki pogodowe dla okienka startowego. Trwają prace przy tankowaniu rakiety Antares – jak na razie brak problemów technicznych.

Godzina 18:52 CEST (17.04.2013)
Warunki pogodowe są bacznie obserwowane. Jeszcze kilka godzin temu wydawało się, że w momencie przewidywanego okienka startowego rakiety Antares dojdzie do pogorszenia pogody, jednak teraz wydaje się, że warunki będą bardziej sprzyjające. Za około 30 minut zostanie wydana nowa prognoza pogody.

Godzina 17:12 CEST (17.04.2013)
Dzisiejsze okno startowe skrócone zostało do 2 godzin. Okno otworzy się o godzinie 23:00 CEST.

Godzina 17:10 CEST (17.04.2013)
Na stanowisku startowym 0A w porcie kosmicznym MARS (Mid-Atlantic Regional Spaceport) na wyspie Wallops (wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych) trwają przygotowania do uruchomienia systemów rakiety oraz rozpoczęcia procesu tankowania jej zbiorników paliwem i utleniaczem. Pogoda na czas startu wciąż pozostaje niepewna – prognozuje się 50% szans na korzystne warunki pogodowe.

Godzina 17:00 CEST (17.04.2013)
Dzisiaj o godzinie 23:00 otwiera się okno startowe dla rakiety Antares firmy Orbital Sciences Corporation. Jeżeli warunki pogodowe będą sprzyjające i nie wystąpią żadne problemy techniczne to nastąpi pierwszy w historii start tej rakiety, która została stworzona przez firmę Orbital w ramach programu COTS (Commercial Orbital Transportation Services) za środki finansowe z agencji kosmicznej NASA.

Firma Orbital Sciences Corp. rozpoczęła prace w ramach programu COTS w 2008 roku. Celem tego programu, który kierowany był do prywatnych firm z sektora kosmicznego, jest stworzenie systemu transportowego składającego się z rakiety nośnej oraz bezzałogowego statku kosmicznego, za pomocą których realizowane mają być loty zaopatrzeniowe do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

W ten sposób agencja NASA chciała znaleźć systemy transportowe, które zastąpią wycofane z użytku promy kosmiczne oraz jednocześnie pobudzony zostanie rynek sektora kosmicznego. W programie COTS brała udział także firma Space Exploration Technologies (SpaceX), która do tej pory zrealizowała już dwie z dwunastu zakontraktowanych misji zaopatrzeniowych swojego statku Dragon (wynoszonego na orbitę przy wykorzystaniu także zbudowanej przez tę firmę rakiety Falcon 9).

Rakieta Antares na stanowisku startowym / Credits: Orbital Sciences Corporation

Jeżeli pierwszy start rakiety Antares zakończy się sukcesem, to firma Orbital będzie mogła przygotować demonstrację lotu swojej kapsuły Cygnus. Dopiero po jej przeprowadzeniu (zakończonej także sukcesem) firma będzie mogła rozpocząć realizację ośmiu zakontraktowanych lotów zaopatrzeniowych w ramach usługi CRS (Commercial Resupply Services). Wartość tego kontraktu to około 1,9 mld dolarów.

Webcast ze startu będzie dostępny od godziny 22:00 CEST na stronie NASA.
O programach i sposobach oglądania NASA TV można przeczytać na Polskim Forum Astronautycznym.
Zapraszamy również do dyskusji na temat startu rakiety Antares.

1 2