Zerowe ryzyko uderzenia Apophisa w Ziemię

Na początku stycznia asteroida 99942 Apophis przeleciała w odległości 15 milionów kilometrów od Ziemi. Najnowsze obserwacje zminimalizowały do zera ryzyka uderzenia asteroidy w 2036 roku. Jednocześnie udało się dokładniej zmierzyć rozmiary asteroidy.

Gdy Apophis został odkryty w 2004 roku, wstępne szacunki mówiły o małej szansie (2,7%) uderzenia w Ziemię w 2029 roku. Dalsze obserwacje praktycznie wykluczyły tę możliwość. Pozostała jednak mała szansa zderzenia w roku 2036, podczas kolejnego zbliżenia, gdy Apophis zbliży się na mniej niż 36000 kilometrów od Ziemi. Jednak 9 stycznia 2013 roku NASA podała, iż szansa zderzenia w 2036 roku zmalała do jednego do miliona. Kolejny z modnych ostatnio “końców świata” został odwołany.

Również Europejska Agencja Kosmiczna obserwowała asteroidę teleskopem Herschel podczas zbliżenia do Ziemi. Dokonano pierwszych termicznych pomiarów asteroidy. Pozwoliło to na lepsze oszacowanie rozmiarów oraz masy Apophisa. Poprzednie dane mówiły o 270 plus/minus 60 metrach. Teraz wielkość asteroidy została doprecyzowana do 325 plus/minus 15 metrów. Tym samym szacowana masa Apophisa urosła o 75%.

Oficjalnie nie ma jeszcze żadnych planowanych misji do Apohpisa. Pierwsze większe prace powinny pojawić się dopiero po 2020 roku. Nie mniej jednak, można zakładać, iż wykonanych zostanie wiele lotów sond do Apophisa, podobnie jak w przypadku wizyty komety Halleya w 1986 roku.