Detekcja Ipsylon Andromedae e

Wykryto już czwartą egzoplanetę krążącą w interesującym układzie Ipsylon Andromedae (Ups And). Co ciekawe, ten nowo odkryty obiekt wydaje się krążyć po dość “zwyczajnej” orbicie, co wyróżnia tę egzoplanetę od wcześniej odkrytych w tym układzie. Nazwa obiektu – Ups And e.

Układ Ups And fascynuje astronomów z uwagi na duże różnice w nachyleniu orbit poszczególnych obiektów. Według danych z połowy 2010 roku różnica w nachyleniu jednej egzoplanety w tym układzie może wynosić nawet 30 stopni względem dwóch innych, które dotychczas zarejestrowano. Jest to na razie jedyny znany taki przypadek w pozasłonecznych układach planetarnych. Więcej na ten temat można przeczytać w naszym wcześniejszym artykule z czerwca tego roku.

Drugiego grudnia doniesiono o istnieniu czwartej egzoplanety w tym układzie, choć pewne przesłanki co do jej ewentualnego istnienia pojawiły się już wcześniej. Obiekt nosi nazwę Ups And e i krąży znacznie dalej niż trzy pozostałe obiekty. Ups And e ma masę minimalną równą około 1,06 masy Jowisza i krąży w odległości około 5,245 AU (wartość ta została wyznaczona dość precyzyjnie) od swej gwiazdy macierzystej z czasem 3849 dni. Co ciekawe, ekscentryczność orbity Ups And e jest bardzo mała, rzędu 0,005 (3 razy mniejsza niż ekscentryczność orbity Ziemi!).

Jest to duża różnica w porównaniu z pozostałymi obiektami w tym układzie planetarnym. Można jednak przyjąć, ze Ups And e jest odpowiednikiem Jowisza z naszego Układu Słonecznego.

Nachylenie orbity Ups And e nie jest w tej chwili znane i prawdopodobnie właśnie określenie tej wartości stanie się aktualnym celem obserwacji układu. Jest jednak możliwe, że wykrycie Ups And e i dalsze badania wyjaśnią zagadkę anomalii orbit pozostałych obiektów planetarnych w tym systemie pozasłonecznym.

W tej chwili ludzkość zna już 505 potwierdzonych egzoplanet.

(Encyklopedia Pozasłonecznych Układów Planetarnych)