Teleskop Hubble – 20 lat w kosmosie

Aż trudno uwierzyć, że dziś przypada dwudziesta rocznica wyniesienia teleskopu Hubble na orbitę. W ciągu tych dwóch dekad teleskop Hubble dokonał prawdziwej rewolucji w naszym postrzeganiu Wszechświata. Teleskop Hubble został wyniesiony na orbitę 24 kwietnia 1990 roku na pokładzie promu Discovery. Warto tu dodać, że pilotem promu  w trakcie tej misji był Charles Bolden – obecny administrator NASA.

Teleskop Hubble był zaprojektowany tak, by możliwe były naprawy i usprawnienia na orbicie (np wymiana instrumentów na nowsze). Bardzo szybko po starcie teleskopu na orbitę okazało się, że taka naprawa jest potrzebna – okazało się, że lustro tego orbitalnego obserwatorium ma nieprawidłowy kształt i wymaga misji serwisowej. Na tę misję wybrał się prom Endeavour w grudniu 1993 roku – STS-61. Dzięki tej wyprawie znacznie poprawiła się jakość obrazów uzyskiwanych przez ten teleskop. Można napisać, że naprawa nastąpiła “rychło w czas”, bowiem już w 1994 roku niespotykane wydarzenie – kolizja komety Shoemaker-Levy 9 z Jowiszem mogła być obserwowana z wysoką jakością również przez ten teleskop.

Rok 1994 - skutki kolizji fragmentów komety Shoemaker-Levy 9 z Jowiszem / Credits - NASA, ESA

Kolejne wyprawy serwisowe (STS-82, STS-103, STS-109 oraz ostatnia STS-125) pozwoliły na stopniowe podnoszenie jakości danych zbieranych przez coraz nowsze instrumenty na pokładzie teleskopu Hubble. Dzięki obserwacjom ludzkość poznała wiele fascynujących tajemnic związanych z naturą naszego Wszechświata, między innymi:

7500 galaktyk, z których wiele jest sędziwego wieku ponad 10 mld lat / Credits - NASA, Hubble

Dzięki misji serwisowej STS-125, która miała miejsce w maju zeszłego roku, teleskop Hubble bedzie pracować jeszcze przez kilka lat. Po ostatniej misji serwisowej możliwości HST są jeszcze większe. Niewątpliwie, czeka nas jeszcze wiele odkryć oraz kolejnych fascynujących zagadek związanych z naszym Wszechświatem.

Więcej na temat budowy oraz osiągnięć teleskopu Hubble można znaleźć na polskojęzycznym forum A4U: LINK