W Trójmieście ruszyły studia na kierunku Technologie Kosmiczne i Satelitarne

Nowy kierunek będzie prowadzony przez trzy uczelnie. Ich rektorzy przyznają, że nauki będzie dużo, ale TKiS gwarantują ciekawą i dobrze płatną pracę.

Studenci nowego, międzyuczelnianego kierunku – Technologie Kosmiczne i Satelitarne 21 lutego rozpoczęli rok akademicki. Choć wyboru właśnie takiej ścieżki kariery gratulowali im rektorzy trzech współpracujących uczelni (Politechniki Gdańskiej, Akademii Morskiej i Akademii Marynarki Wojennej), to nikt nie ma złudzeń, że przed studentami ciężka praca.

Uroczystości inauguracyjnej przewodniczył prof. Edmund Wittbrodt z Wydziału Mechanicznego, były minister edukacji, który wraz z prof. Andrzejem Stepnowskim z Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki podjął inicjatywę utworzenia kierunku TKiS. W pierwszej kolejności zabrał głos rektor Politechniki Gdańskiej, prof. Jacek Namieśnik.

– Region pomorski ma szansę stać się jednym z liderów rozwoju krajowego programu kosmicznego. Poszerzenie oferty kształcenia o Technologie Kosmiczne i Satelitarne wychodzi naprzeciw wzrostowi zapotrzebowania na specjalistów w tej elitarnej i wysoce specjalistycznej dziedzinie – podkreślił rektor.

Słowa profesora Namieśnika rozwinęli rektor Akademii Morskiej w Gdyni prof. Janusz Zarębski oraz rektor-komendant Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni kmdr prof. Tomasz Szubrycht, opisując specjalizacje, w ramach których kształcić się będą studenci nowego kierunku.

– Macie możliwość korzystania z najlepszych elementów naszych trzech uczelni. Do waszej dyspozycji będą najlepsze laboratoria i specjalistyczne symulatory, pozwalające zdobyć wiedzę, której inni nie mają jak posiąść – przekonywał kmdr prof. Szubrycht zwracając się do studentów.

Następnie głos zabrała Katarzyna Króżel, studentka Texas A&M University, która aby uczestniczyć w zajęciach prowadzonych na nowym kierunku przyjechała aż ze Stanów Zjednoczonych. Do słuchaczy zwrócił się również p.o. prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej płk. Piotr Suszyński.

– Polskie przedsiębiorstwa i placówki naukowo-badawcze od wielu lat prowadzą działania związane z eksplorowaniem kosmosu. Z roku na rok wzrastają ambicje i nakłady finansowe na ten obszar, do tej pory natomiast nie wzrastała liczba ludzi wykształconych w tym zakresie – zauważył pułkownik.

Prof. Wittbrodt dodał z kolei, że w prowadzenie nowego kierunku w dużym stopniu włączą się także pomorskie firmy działające w sektorze kosmicznym. Przypomniał, że nowy kierunek otrzymał z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju nieco ponad dwa miliony złotych dofinansowania, mającego służyć dostosowaniu programu studiów do potrzeb rynku pracy. Wyjaśnił, że dzięki temu grantowi będzie można zapraszać do prowadzenia zajęć kadrę z pomorskich firm sektora kosmicznego. Firmy te zaproszą też studentów do siebie na praktyki czy zajęcia.

Chcielibyśmy wykorzystać innowacyjne technologie kosmiczne do rozwiązywania problemów nawigacji, obronności, ale też w sprawach cywilnych wiążących się np. z zanieczyszczeniami, ekologią czy kontrolą linii brzegowej Morza Bałtyckiego – powiedział prof. Wittbrodt.

Jak przypomnieli przedstawiciele PG, w województwie pomorskim działa obecnie ponad 20 firm z sektora kosmiczno-satelitarnego, m.in. Black Pearls VC, Blue Dot Solutions, Flextronics International Poland, OPEGIEKA, Space Forest, SiGarden.

Na Politechnice Gdańskiej nauka na nowym kierunku będzie prowadzona na dwóch wydziałach: Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki (specjalność: technologie informacyjne i telekomunikacyjne w inżynierii kosmicznej i satelitarnej) oraz Mechanicznym (specjalność: technologie mechaniczne i mechatroniczne w inżynierii kosmicznej).

Z kolei Wydział Elektryczny Akademii Morskiej w Gdyni poprowadzi specjalność morskie systemy satelitarne i kosmiczne, a Wydział Dowodzenia i Operacji Morskich Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni – specjalność aplikacje kosmiczne i satelitarne w systemach bezpieczeństwa.

Na wszystkich trzech uczelniach studia potrwają trzy semestry. W sumie naukę podejmie na nich 60 studentów.