Plany ESRANGE na rok 2011

Ze szwedzkiego centrum kosmicznego Esrange ma wystartować w tym roku 7 rakiet badawczych i 19 balonów. Rozrośnie się też teleport ośrodka – do końca roku uruchomione zostaną 3 nowe anteny do łączności z satelitami.

Esrange Space Center, należący do Swedish Space Corporation, planuje na 2011 rok goszczenie startów 7 rakiet sondażowych. W lutym polecą dwie rakiety kampanii REXUS 9 i REXUS 10. REXUS to program studenckich eksperymentów umieszczanych na rakietach kosmicznych, finansowany przez Szwecję i Niemcy.

Kolejną rakietą będzie szwedzka PHOCUS, wydziału meteorologii Uniwersytetu Sztokholmskiego. Wystrzelona zostanie latem i będzie badała oddziaływania cząstek w atmosferze.

Cztery pozostałe starty będą prowadziły eksperymenty z zakresu mikrograwitacji. Niemiecki TEXUS-49 zostanie wystrzelony na przełomie marca i kwietnia. W maju wystartuje MAPHEUS-3 (również finansowany przez niemiecką DLR), w listopadzie wystrzelony zostanie MASER-12 (ESA) i TEXUS-48 (ESA/DLR). Zależnie od rakiety, ładunek w nich umieszczony będzie doświadczał mikrograwitacji przez 3 do 7 minut.

Między lutym a październikiem w ESRANGE zaplanowanych jest 5 międzynarodowych kampanii balonowych, w trakcie których zaplanowano lot 19 balonów. Kampanie obejmują misje naukowe i studenckie z Europy, Japonii i USA.

Większość balonów będzie prowadziło pomiary naukowe. Kilka będzie lotami technicznymi, rozwijającymi same techniki wynoszenia.

Esrange jest dla SSC (Swedish Science Corp.) również stacją naziemną i teleportem, tak jak węzłem komunikacji z satelitami. Z Kiruny nawiązywana jest łączność z prawie 40 satelitami, około 180 razy dziennie. W tym roku do grafiku stacji śledzenia mają dojść kolejne trzy misje satelitarne.

Do końca roku SSC chce wybudować trzy nowe anteny do łączności satelitarnej. Gdy tak się stanie, w okolicach Kiruny będzie 25 anten o pełnym zakresie ruchu i 3 o ograniczonym zakresie ruchu.

REXUS-6, 10 marca 2009 / Credits: DLRŹródło: SSC