Koniec misji Shenzhou-15

Koniec półrocznej chińskiej misji załogowej do stacji Tiangong.

Czwartego czerwca zakończyła się misja załogowa Shenzhou-15. Była to kolejna długoterminowa chińska misja załogowa na stację Tiangong.

Do startu misji załogowej Shenzhou-15 doszło 29 listopada 2022 z kosmodromu Jiuquan o godzinie 16:08 CET. W tym starcie wykorzystano rakietę CZ-2F. Załogę misji Shenzhou-15 stanowili Fei Junlong (drugi lot), Deng Qingming (pierwsza wyprawa na orbitę) i Zhang Lu (pierwsza misja). Do Tiangong Shenzhou-15 dotarł w sześć i pół godziny po starcie. Na pokładzie Tiangong wówczas czekała załoga misji Shenzhou-14, z którą załoga Shenzhou-15 wspólnie pracowała przez 5 dni.

Przez kolejne miesiące załoga misji Shenzhou-15 uczestniczyła w wielu ważnych działaniach na pokładzie Tiangong. Pracowano m.in. nad nowym modułem Mengtian, który dotarł do Tiangong na początku listopada 2022. Łącznie wykonano cztery spacery kosmiczne związane z modułem Mengtian oraz wcześniej przyłączonym Wentian. Niestety, Chiny tym razem bardzo niewiele informacji przekazały o tych spacerach. Wiadomo, że pierwszy spacer kosmiczny trwał 7 godzin i 6 minut – nie wiadomo ile trwały pozostałe spacery kosmiczne. W każdym spacerze uczestniczyli tajkonauci Fei i Zhang.

Podsumowanie pierwszego spaceru misji Shenzhou-15 / Credits – South China Morning Post

Trzydziestego maja do Tiangong zawitała załoga misji Shenzhou-16. Następnie, 3 czerwca, o godzinie 15:29 CEST Shenzhou-15 odłączył od Tiangong. Lądowanie na terenie Mongolii Wewnętrznej nastąpiło już 4 czerwca o godzinie 00:33 CEST. Z opublikowanych obrazów wynika, że załoga misji Shenzhou-15 zniosła 186 dniowy pobyt w mikrograwitacji w dobrym stanie.

Lądowanie Shenzhou-15 / Credits – CGTN

Na Tiangong pozostała załoga misji Shenzhou-16. Koniec misji Shenzhou-16 planowany jest na listopad 2023.

(PFA, LK)