2022 EB5 – wejście w atmosferę

Piąte takie odkrycie!

Jedenastego marca mały meteoroid wszedł w atmosferę Ziemi. Odkrycie tego obiektu nastąpiło zaledwie dwie godziny przed spłonięciem w atmosferze naszej planety.

Obiekt o oznaczeniu 2022 EB5 został odkryty przez węgierskiego astronoma Krisztiána Sárneczkiego 11 marca 2022 o godzinie 20:24 CET. Godzinę i 4 minuty później 2022 EB5 został sfotografowany przez włoskiego astronoma. Godzinę później, pomiędzy 22:22 a 22:27 CET meteoroid 2022 EB5 wszedł w atmosferę naszej planety na północ od Islandii.

Dzięki stacjom mierzącym infradźwięki z Grenlandii i Norwegii udało się oszacować, że zniszczenie 2022 EG5 w atmosferze Ziemi wyemitowało energię rzędu 5 kT. Przy założeniu prędkości wejścia około 15 km/s daje to rozmiar 2022 EB5 rzędu 3 metrów.

Orbita 2022 EB5 była bardzo eliptyczna – w najdalszym punkcie orbity sięgała orbity Jowisza. Możliwe, że to ten gazowy gigant wcześniej przechwycił lub mocno zmienił orbitę 2022 EB5, a następnie “skierował” ten meteoroid ku wewnętrznemu Układowi Słonecznemu.

Jest to dopiero piąty przypadek odkrycia małego obiektu zanim wszedł on w atmosferę Ziemi. Poprzednie przypadki to:

W ostatnich latach coraz częściej następuje wykrywanie bardzo małych W ostatnich latach coraz częściej następuje wykrywanie bardzo małych obiektów, o średnicy zaledwie kilku metrów – co na początku poprzedniej dekady było bardzo rzadkie. Ilość odkryć jest ma także związek z rosnącą ilością programów poszukiwawczych, które niezależnie od siebie każdej pogodnej nocy “przeczesują” niebo. Pracy jest dużo, gdyż prawdopodobnie planetoid o średnicy mniejszej od 20 metrów może krążyć w pobliżu Ziemi nawet kilkanaście milionów.

(PFA, HT, SW)