Tianwen-1: udane lądowanie Zhurong

Piętnastego maja doszło do próby lądowania chińskiego lądownika oraz łazika Zhurong na powierzchni Czerwonej Planety.

Misja Tianwen-1 składa się z marsjańskiego orbitera, lądownika oraz łazika o nazwie Zhurong. Po wejściu tej chińskiej misji na orbitę Marsa (10 lutego 2021), nastąpiło przygotowanie do lądowania. Lądowanie wyznaczono na 15 maja. Jak próba lądowania się powiodła?

Moment lądowania nastąpił o godzinie 01:11 CEST (na Marsie). Do Ziemi sygnał miał dotrzeć około 01:19 CEST.

Tuż przed godziną 03:00 CEST Chiny oficjalnie potwierdziły udane lądowanie. To lądowanie nastąpiło około 40 km od planowanego miejsca na Marsie. Jest to duży sukces dla chińskiego programu kosmicznego.

Tuż po lądowaniu łazik miał rozłożyć swoje panele słoneczne. Przez kilka kolejnych dni łazik miał przebywać na lądowniku, po czym miało nastąpić zjechanie na powierzchnię Marsa.

Łazik tej misji otrzymał nazwę Zhurong. Nazwa łazika została wybrana dopiero 24 kwietnia 2021, czyli ponad dwa miesiące po wejściu misji Tianwen-1 na orbitę Marsa.

Była to pierwsza chińska próba lądowania na powierzchni Czerwonej Planety. Wcześniej na Marsie wylądowały aparaty i łaziki amerykańskie, europejskie i radzieckie. Przed misją Tianwen-1 jedynie amerykańska NASA mogła się pochwalić w 100% udanymi lądowaniami – pozostałe państwa oraz grupy państw zanotowały porażki. Przykładem może nieudane lądowanie EDM Schiaparelli z października 2016, w wyniku którego powstał krater na powierzchni Marsa. Z kolei w przypadku jednego z radzieckich lądowników – Mars 3 z łazikiem Prop-M (2 grudnia 1971)- lądowanie prawdopodobnie zakończyło się sukcesem, jednakże aparat zamilkł zaledwie 110 sekund po lądowaniu.

Misja Tianwen-1 jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

(PFA, NSF)