CZ-2F wynosi chiński mini-prom

Czwartego września rakieta CZ-2F wyniosła na orbitę chiński mini-prom kosmiczny.

(Artykuł będzie aktualizowany w miarę napływu informacji)

Aktualizacja, 04.09.2020, godz 20:15 CEST: start rakiety CZ-2F nastąpił prawdopodobnie na kilka minut przed godziną 09:30 CEST.

Aktualizacja, 04.09.2020, godz 16:25 CEST: mini-prom został wprowadzony na orbitę o wysokości około 330 x 350 km i nachyleniu 50,2 stopnia.

Aktualizacja, 04.09.2020, godz 11:22 CEST: Chiny poinformowały, że “po pewnym czasie spędzonym na orbicie, pojazd wyląduje na jednym z krajowych lądowisk”. Nie wyszczególniono jednak czym jest to lądowisko, aczkolwiek można się spodziewać, że będzie to jedno z lotnisk wojskowych.

Trzeciego września, na mniej niż 24 godziny przed startem, pojawiła się informacja o zastrzeżonych strefach związanych ze startem rakiety z ośrodka Jiuquan. Pojawiła się też informacja, że w tym starcie zostanie wykorzystana rakieta CZ-2F.

Rakieta CZ-2F jest wykorzystywana w chińskim załogowym programie kosmicznym. Za pomocą tej rakiety wyniesiono na orbitę pojazdy Shenzhou, w tym do misji załogowych oraz moduły orbitalne Tiangong-1 i Tiangong-2.

Od kilkunastu miesięcy pojawiały się doniesienia o chińskim programie mini-promu kosmicznego. Ten mini-wahadłowiec jest prawdopodobnie odpowiednikiem amerykańskiego X-37B, który od kwietnia 2010 roku wykonuje serie misji orbitalnych.

Czwartego września 2020, prawdopodobnie około godziny 09:00 CEST doszło do startu rakiety CZ-2F z chińskim eksperymentalnym mini-promem na pokładzie. Chińskie oficjalne źródła potwierdziły ten start tuż po godzinie 10:00 CEST. Na tym etapie nie ukazano jeszcze żadnych zdjęć ze startu czy też tego mini-wahadłowca.

(X, PFA)