CHEOPS obserwuje WASP-189 b

Europejska Agencja Kosmiczna opublikowała zestaw danych na temat egzoplanety WASP-189 b. Obserwacje wykonała misja CHEOPS.

Podstawowym celem europejskiej misji CHaracterising ExOPlanets Satellite (CHEOPS) jest charakteryzacja mniejszych planet pozasłonecznych – o rozmiarach od Ziemi do Neptuna. Te planety będą badane (oraz być może także wykrywane!) dzięki tzw. metodzie tranzytów, czyli niewielkich zaćmień, powstałych gdy przechodząca planeta zasłania pewną część swej gwiazdy. Z tej techniki obserwacyjnej korzysta obecnie m.in. kosmiczny teleskop TESS.

CHEOPS został wyniesiony na orbitę 18 grudnia 2019 za pomocą rakiety Sojuz-STB. Start odbył się z Gujany Francuskiej (kosmodrom Kourou). Przez kolejne miesiące trwał rozruch tego satelity. Dziewiątego stycznia 2020 pojawiło się “pierwsze światło” z CHEOPSa. Rozruch satelity przebiegł bez problemów.

CHEOPS obserwuje WASP-189 b

Dwudziestego ósmego września Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) opublikowała zestaw informacji na temat egzoplanety WASP-189 b. Jest to pierwszy przykład możliwości obserwacyjnych misji CHEOPS.

WASP-189 b jest dużym “gorącym Jowiszem” krążącym blisko swej gwiazdy. Do czasu misji CHEOPS znane były tylko podstawowe parametry tej egzoplanety. CHEOPS poszerzył naszą więdzę na temat WASP-189 b.

WASP-189 b ma średnicę około 224 tysięcy kilometrów – około 1,6 razy większą od Jowisza. Ta planeta pozasłoneczna krąży z czasem zaledwie 2,7 dnia wokół swojej gwiazdy, która jest znacznie większa i gorętsza od naszego Słońca.

Po stronie dziennej WASP-189 b temperatura prawdopodobnie sięga 3200 stopni Celsjusza.

Zestaw najważniejszych informacji na temat układu WASP-189 / Credits – ESA

Co ciekawe, orbita WASP-189 b jest mocno nachylona względem równika (i osi obrotu) gwiazdy WASP-189. Jest to zagadka, która sugeruje, że WASP-189 b w przeszłości krążyła znacznie dalej od swej gwiazdy i wskutek jakiegoś procesu została “zepchnięta” w piekielnie gorące bezpośrednie otoczenie gwiazdy WASP-189. Co więcej, sama gwiazda WASP-189 rotuje szybko i jest spłaszczona w okolicach swego równika. Ponadto, obszary polarne tej gwiazdy wydają się być gorętsze od tych bliżej równika.

CHEOPS będzie charakteryzować przede wszystkim mniejsze egzoplanety. WASP-189 b była wdzięcznym celem, choć dość zaskakującym.