Czekając na kometę SWAN

Czy w maju kometa C/2020 F8 (SWAN) stanie się ozdobą nocnego nieba? W tym artykule przedstawiamy najnowsze informacje o tej komecie.

Autorem artykułu jest Adam Hurcewicz – serdecznie dziękujemy!

Wszyscy z niecierpliwością czekamy na pojawienie się na polskim niebie komety C/2020 F8 (SWAN). Obserwatorzy z południowej półkuli Ziemi dostarczają każdego dnia wspaniałe zdjęcia komety z długim 10 stopniowym gazowym warkoczem. Na początku maja zaczął pojawiać się też niewielki warkocz pyłowy. Patrząc na odległość jaka jest między Słońcem a kometą 0.75 AU to trochę późno co świadczy o tym że kometa nie posiada dużych pokładów pyłu. Jest to kometa bardziej gazowa niż pyłowa.

Po 25 kwietnia 2020 r. jasność komety zaczęła bardzo szybko rosnąć z +7.0 mag do ok. +4.7 mag 2 maja ! To jest zaledwie 7 dni !

Przez następne dni kometa ani nie jaśniała ani nie zmniejszała blasku, a około 4 maja obserwatorzy donieśli o zmniejszeniu jasności komety do +5.7 mag co wywołało niepokój wśród miłośników astronomii zwłaszcza tych którzy czekają na tę kometę. Prognozy przecież były na kometę o jasności ok +3 lub nawet +2 magnitudo, a tu taka niespodzianka.

Jasność komety C/2020 F8 (SWAN) / Credits - COBS
Jasność komety C/2020 F8 (SWAN) / Credits – COBS

Teraz, w okolicy pełni Księżyca będzie mniej ocen jasności komety. Być może pojawią się zdjęcia z dużych teleskopów, które będą próbowały zobaczyć czy nie doszło do rozpadu komety. Na chwilę obecną nic takiego nie odnotowano, kometa jest mocno skondensowana i ma się dobrze. Być może spadek jasności jest chwilowy i za kilka dni kometa znów zacznie jaśnieć. Jest to bardzo możliwe bo kometa SWAN szybko zbliża się do Słońca, a te coraz mocniej ogrzewa powierzchnię komety.

Dla przypomnienia napiszę, że można próbować zapolować na kometę od 12 lub 13 maja rano ok 3:00 bardzo nisko nad wschodnim horyzontem. To będą jeszcze bardzo trudne warunki do obserwacji bo niebo będzie już jaśniejące, a kometa nisko w łunie od Słońca. Jeśli uda nam się wówczas zaobserwować lub uwiecznić na zdjęciu kometę to będzie to raczej punkt, a nie kometa z warkoczem.

Do zaobserwowania komety z warkoczem trzeba poczekać jeszcze kilka dni gdy kometa wzbije się wyżej nad horyzont przez co będzie można obserwować ją wcześniej przed wschodem Słońca, a potem nawet całą noc. 20 maja kometa będzie okołobiegunowa czyli nie będzie zachodzić tylko dołować nad północnym horyzontem (patrz grafika).

27 maja kometa będzie najbliżej Słońca i wtedy też warunki jej widoczności będą najlepsze. Kometa będzie wówczas najjaśniejsza. Po zapadnięciu zmroku kometa będzie między Perseuszem a Woźnicą, wówczas na niebie będzie zachodził sierp Księżyca który może utrudniać obserwacje. Po 1:00 w nocy Księżyc zajdzie, a kometa będzie dołować na wysokości 10 stopni nad północnym horyzontem. To będzie najciemniejsza część nocy i widok komety wówczas może być imponujący.

Jeśli kometa faktycznie osiągnie +3 lub +2 mag. to będzie ją widać doskonale gołym okiem. Same uwiecznienie jej na fotografii również nie będzie trudne. Wystarczy statyw i 10-15 sekund naświetlania. Obserwacje wizualne również będą bardzo atrakcyjne gdyż komety jednopojawieniowe potrafią zaskakiwać i każdego dnia inaczej się prezentować.

Teraz poczekajmy na obserwacje po pełni Księżyca. Oceny jasności możecie sprawdzać pod tym linkiem:

A piękne zdjęcia na stronie SpaceWeatcher: https://spaceweathergallery.com

Na koniec jako ciekawostkę dodam, że kometa jest widoczna na zdjęciach z instrumentu HI2 sondy STEREO-A Zdjęcia FITS można też samemu pobierać ze strony https://www.ukssdc.ac.uk/solar/stereo/data.html i tworzyć takie animacje jaką zrobiłem poniżej.

Animacja ruchu komety C/2020 F8 (SWAN) z danych sondy STEREO-A / Credits - NASA