Przelot BepiColombo obok Ziemi

Dziesiątego kwietnia sonda BepiColombo przemknie obok Ziemi. Ten przelot skieruje sondę ku wewnętrznemu Układowi Słonecznemu.

BepiColombo to sonda, której celem jest Merkury – pierwsza planeta Układu Słonecznego. Misja rozpoczęła się 20 października 2018 – wówczas sonda została wyniesiona w przestrzeń kosmiczną za pomocą rakiety Ariane 5. Start nastąpił z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej. BepiColombo to trzy pojazdy kosmiczne: moduł transferowy i przyłączone do niego dwa orbitery naukowe, europejski Mercury Planetary Orbiter oraz japoński Mercury Magnetospheric Orbiter. Misja została zaakceptowana w 2009 roku przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). Duży udział w tej misji ma japońska agencja JAXA.

BepiColombo dotrze do celu wykorzystując zasilane panelami słonecznymi silniki jonowe i wykonując aż dziewięć asyst grawitacyjnych koło Ziemi, Wenus oraz Merkurego. Każda z tych asyst grawitacyjnych będzie korygować trajektorię lotu sondy, wprowadzając ją na nową, mniejszą orbitę. Do celu – orbity wokół Merkurego – BepiColombo dotrze w grudniu 2025 roku. Dzięki wszystkim przelotom uda się zredukować prędkość (względem Merkurego), co pozwoli sondzie na wejście na orbitę tej planety bez potrzeby zużywania dużej ilości paliwa.

Pierwszy przelot BepiColombo

Dziesiątego kwietnia o godzinie 06:25 CEST nastąpi pierwszy przelot misji BepiColombo. Tego dnia sonda zbliży się do Ziemi – będzie to jedyne zbliżenie BepiColombo do naszej planety. Minimalny dystans w trakcie tego przelotu wyniesie około 19 tysięcy kilometrów (licząc od środka Ziemi). Ten przelot pozwoli na obniżenie prędkości BepiColombo względem Słońca o około 5 km/s – tę samą różnicę prędkości można by osiągnąć zużywając 450 kg ksenonu (paliwa pokładowego).

Przelot jest szansą na obserwację sondy – nawet dla astronomów amatorów. W trakcie przelotu sonda osiągnie maksymalną jasność około +9 magnitudo. W dobrych warunkach pogodowych i przy ciemnym niebie przelot da się zaobserwować przez lornetkę lub teleskop. Najlepsze warunki do obserwacji tego przelotu będą w zachodniej części Afryki.

Trasa przelotu sondy BepiColombo na tle Ziemi w dniu 10 kwietnia 2020 (czas CEST) / Credits - Heavens Above
Trasa przelotu sondy BepiColombo na tle Ziemi w dniu 10 kwietnia 2020 (czas CEST) / Credits – Heavens Above

Kolejny przelot BepiColombo nastąpi w październiku tego roku. Wówczas sonda przemknie w pobliżu Wenus. Pierwsze zbliżenie sondy BepiColombo do Merkurego nastąpi w październiku 2021 roku.

Zmiany prędkości sondy BepiColombo względem Merkurego. Czerwonym kolorem zaznaczono przeloty sondy obok Ziemi, Wenus i Merkurego / Credits - Phoenix7777
Zmiany prędkości sondy BepiColombo względem Merkurego. Czerwonym kolorem zaznaczono przeloty sondy obok Ziemi, Wenus i Merkurego / Credits – Phoenix7777

Więcej na temat tego przelotu jak również ogólnych możliwości przeprowadzenia asyst grawitacyjnych można przeczytać na stronie ESA.

Misja BepiColombo jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

(ESA, PFA)