JUICE – pierwszy instrument dostarczony

ESA otrzymała pierwszy instrument naukowy do misji JUICE – sondy, która zbada Jowisza oraz jego lodowe księżyce.

Jupiter Icy Moon Explorer (JUICE) to duża międzyplanetarna misja Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). Duża sonda kosmiczna ma zostać wyniesiona w kierunku Jowisza w 2022 roku, za pomocą rakiety Ariane 5. Lot potrwa prawie osiem lat, po czym rozpocznie się trzy i pół letnia misja badawcza tego gazowego giganta i jego księżyców. W 2033 roku, po serii manewrów, JUICE wejdzie na orbitę wokół Ganimedesa – największego księżyca Jowisza. W budowie sondy JUICE uczestniczą także podmioty z Polski.

Pod koniec lutego 2020 ESA otrzymała pierwszy instrument dla misji JUICE. Tym instrumentem jest UVS – spektograf działający na paśmie ultrafioletu. UVS został zbudowany przez amerykański Southwest Research Institute i jest wkładem NASA do misji JUICE. UVS będzie wykonywać obserwacje w zakresie od 55 do 210 nm. Spodziewana rozdzielczość tego instrumentu to 0,5 km z wysokości 250 km (wysokość planowana pod koniec misji po wejściu na orbitę Ganimedesa).

Łącznie JUICE ma mieć zainstalowane 10 instrumentów naukowych. Każdy z tych instrumentów zostanie odebrany przez ESA w tym roku, co pozwoli na integrację sondy, a następnie długą kampanię testową. Sonda JUICE będzie przebywać w trudnych warunkach, gdyż wokół Jowisza panuje wysoki poziom promieniowania.

Materiał ESA dotyczący trajektorii misji JUICE / Credits – European Space Agency, ESA