2020 AV2 – wewnątrz orbity Wenus

Astronomowie poinformowali o odkryciu planetoidy, której orbita znajduje się całkowicie wewnątrz orbity Wenus. Obiekt należy do grupy “Watira”.

Grupa Atira to planetoidy zawsze krążące bliżej Słońca niż Ziemia (czyli wewnątrz orbity naszej planety). Jest to bardzo mała grupa planetoid – do początku 2019 roku poznaliśmy zaledwie 18 takich planetoid. Populacja tej grupy z pewnością nie jest duża. W styczniu 2019 roku została odkryta inna planetoida tej grupy – 2019 AQ3 a w lipcu 2019 – obiekt o oznaczeniu 2019 LF6.

Astronomowie sugerowali, że istnieje jeszcze mniejsza populacja planetoid z grupy “Watira”, czyli obiektów o orbitach mniejszych od orbity Wenus. Pierwszy obiekt tej grupy został odkryty na początku 2020 roku. Planetoida otrzymała oznaczenie 2020 AV2. Obiekt ma peryhelium w odległości około 0,456 jednostki astronomicznej od Słońca, zaś aphelium – w odległości 0,654 jednostki astronomicznej od naszej Dziennej Gwiazdy. 2020 AV2 krąży wokół Słońca z czasem około 146 dni. Nachylenie orbity 2020 AV2 względem płaszczyzny ekliptyki wynosi 15,9 stopnia.

Jak na razie niewiele wiadomo o tej planetoidzie. Wiadomo jednak, że średnica to prawdopodobnie nieco więcej od 1 km, a być może nawet 3 km.

Odkrycie 2020 AV2 zawdzięczamy Zwicky Transient Facility (ZTF), opartego o 48 calowy teleskop zainstalowany na Palomar Observatory. ZTF ma pole widzenia 47 stopni. W godzinę ZTF skanuje obszar o powierzchni 3750 stopni kwadratowych o jasności do +20,5 magnitudo. ZTF jest głównie zorientowany na poszukiwanie supernowych oraz innych “chwilowych” zjawisk.

(ZTF)