AIDA – wspólna misja NASA i ESA

Na Radzie Ministerialnej ESA nastąpiło zatwierdzenie europejskiej misji Hera – części wyprawy ku podwójnej planetoidzie.

Misja Asteroid Impact and Deflection Assessment (AIDA) będzie się składać z dwóch podstawowych części: Double Asteroid Redirection Test (DART), którą zbuduje NASA oraz Hera, którą zbuduje ESA.

Podstawowym celem tych dwóch misji jest zbliżenie się do podwójnej planetoidy 65803 Didymos. Wokół głównej planetoidy o średnicy ok 750 metrów krąży mały księżyc o średnicy ok. 170 metrów. Ten mały księżyc otrzymał nazwę “Didymoon”.

Misja DART wykona uderzenie w Didymoon z prędkością rzędu 6 km/s. Następnie europejska Hera zacznie mapowanie krateru wybitego wskutek kolizji DARTa oraz zbada inne parametry tego księżyca, w tym masę i gęstość. Hera uwolni także dwa zminiaturyzowane satelity formatu CubeSat, które “z bliska” przyjrzą się księżycowi Didymoon.

Misja Hera / Credits – European Space Agency, ESA

Misja Hera została zaakceptowana na tegorocznej Radzie Ministerialnej ESA. Dużą część funduszy postanowiły wyłożyć Niemcy.

1. Hera chyba miała opóźnienie startu bo podczas uderzenia sondy DART w Didymoon Hera miała już być na miejscu i z bliska obserwować zderzenie. Szkoda że tak nie będzie i Hera dotrze do Didymoona po kilku latach od impaktu.