Galaktyka kobiet – III edycja

Czym jest inżynieria dotyku? Co się bada na biegunach polarnych? Jak wiele kobiet zajmuje się naukami ścisłymi? „Galaktyka kobiet” to okazja, by osobiście poznać wyjątkowe naukowczynie i dać im się zainspirować. Najbliższa okazja już 8 marca w godz. 15.00-17.00, w planetarium Centrum Nauki Kopernik!

Projekt skierowany jest do uczennic szkół średnich, zainteresowanych tematyką kosmiczną, nowymi technologiami i zawodami przyszłości. A także tych, które jeszcze nie mają sprecyzowanych planów zawodowych i dopiero szukają własnej drogi. Możliwość bezpośredniego spotkania z pasjonatkami, zajmującymi się ciekawymi i innowacyjnymi zagadnieniami naukowymi może być bardzo cennym doświadczeniem dla młodzieży na tym etapie edukacji.

Warto rozważyć „pracę w nauce”. Innowacyjne firmy oraz instytuty badawcze wciąż szukają młodych osób, które potrafią krytycznie myśleć, są kreatywne i nie boją się wyzwań. Już dziś mają dla nich imponujący, stale powiększający się zestaw zawodów, a wkrótce pojawią się zupełnie nowe – takie, które jeszcze nie istnieją. Z tej oferty korzystają najczęściej chłopcy. Dziewczęta rzadziej są angażowane w aktywności związane z techniką i naukami ścisłymi. Pora, by odwrócić ten trend. Pomóc w tym mogą rozmowy z kobietami, które osiągają sukces naukowy, spełniają się w swojej pracy i postępują wbrew stereotypom.

Spotkanie jest bezpłatne. Zapraszamy na nie grupy szkolne, ale i uczennice indywidualnie. A także uczniów, bo choć w Galaktyce rządzą kobiety, nie zamykamy drzwi przed chłopcami. Wydarzenie trwa dwie godziny i składa się z dwóch części: wspólnego zapoznania się oraz rozmów z ekspertkami w podgrupach. Całość odbywa się w planetarium, więc mamy okazję skorzystać także z jego unikatowego klimatu. Wystąpieniom towarzyszą projekcje rozgwieżdżonego nieba, bliskich i odległych planet, a także urządzeń pracujących dla nas w Kosmosie. Rozmowy indywidualne prowadzone są w otoczeniu wystawy „Patrz: Ziemia”, na której można m.in. spojrzeć oczami astronautów i astronautek na naszą planetę.

8 marca będziemy rozmawiać o problemie stereotypowego myślenia, źródłach motywacji i początkach poszukiwania drogi kariery. Spróbujemy znaleźć sposób, by efektywnie kierować swoim rozwojem zawodowym. Bohaterkami każdego z wydarzeń są inne naukowczynie, zajmujące się różnorodnymi dziedzinami. Tym razem gośćmi będą:

Brygida Dzidek – laureatka Diamentowego Grantu oraz stypendystka Marie Curie Fellowship. Na Uniwersytecie Birmingham w Anglii obroniła doktorat z haptyki (mechaniki kontaktowej urządzeń dotykowych). Projektuje i testuje nowe rozwiązania systemowe dla urządzeń dotykowych. Prowadzi szeroką współpracę akademicką z europejskimi ośrodkami badań haptycznych oraz badania użytkowników w celu rozwijania nowych rozwiązań.

Dagmara Bożek-Andryszczak – absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i tłumaczka języka rosyjskiego. Uczestniczyła w dwóch wyprawach polarnych do polskich stacji badawczych w Arktyce (2012-2013) oraz Antarktyce (2015-2016). Zajmuje się promocją badań w obszarach polarnych. Autorka książki Dom pod biegunem. Gorączka (ant)arktyczna i współautorka bloga dompodbiegunem.pl.

Dominika Jarosz i Sylwia Kowalczyk – aktywnie działające studentki elektrotechniki na Wydziale Elektrycznym Politechniki Warszawskiej. Wspólnie prowadzą Koło Naukowe Elektra, w ramach którego pracują nad projektem elektrokonwersji gokarta spalinowego.

Monika Mierczyk-Burke – absolwentka specjalizacji geoinformatyka i teledetekcja na UW. Pracuje w Polskiej Agencji Kosmicznej, gdzie zajmuje się zagadnieniami dotyczącymi obserwacji Ziemi i teledetekcji. Realizuje projekt szkoleń dla administracji publicznej, których celem jest zwiększanie świadomości urzędników w zakresie wykorzystania na co dzień w pracy danych satelitarnych.

Milena Ratajczak – obroniła doktorat w dziedzinie astronomii. Obecnie pracuje w Obserwatorium Astronomicznym UW. Zainteresowania naukowe skupia wokół tematyki gwiazd podwójnych oraz planet pozasłonecznych. W wolnych chwilach popularyzuje naukę, współpracuje z pismami popularnonaukowymi, redaguje książki i gry o tematyce astronomicznej.

Urszula Zajączkowska – botaniczka i poetka. Uzyskała stopień doktora habilitowanego. Pracuje w Samodzielnym Zakładzie Botaniki Leśnej, Wydziału Leśnego SGGW. Zajmuje się fizyką roślin: ich ruchami, zmianą kształtu, umieraniem, mechaniką i aerodynamiką. Regularnie publikuje eseje o roślinach w Kwartalniku Przekrój oraz felietony w dwutygodnik.com.

Wstęp wolny. Spotkanie 8 marca 2019 r. w planetarium Centrum Nauki Kopernik w godz. 15.00-17.00. Zachęcamy nauczycieli i nauczycielki do zorganizowania grupy.
Kolejna edycja odbędzie się 11 października 2019.

(Centrum Nauki Kopernik)