Rosyjski spacer kosmiczny WKD-45

15 sierpnia kosmonauci Sergiej Prokopiew i Oleg Artemjew wyszli na zewnątrz Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Prace trwały 7 godzin i 46 minut.

Sacer kosmiczny rozpoczął się o godzinie 18:17 CEST. Prokopiew i Artemjew wyszli w otwartą przestrzeń ze śluzy Pirs w skafandrach Orłan. Celem spaceru było ręczne wyrzucenie czterech satelitów, pobranie próbek zainstalowanych na zewnątrz stacji oraz instalacja rosyjskiego-niemieckiego eksperymentu Icarus. Prace obu kosmonautów miały trwać około sześciu godzin.

Był to już 212 spacer kosmiczny programu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Artemjew wyszedł w otwartą przestrzeń po raz trzeci, a Prokopiew po raz pierwszy. Prace obu kosmonautów były uwiecznione na kamerze GoPro.

Kosmonauci ręcznie odrzucili cztery małe satelity: Taniusza-SWSU-3 i 4 oraz Siriussat-1 i 2. Poniżej prezentujemy nagranie ukazujące “rzut satelitą”.

Nagranie ze spaceru kosmicznego WKD-45 z 15.08.2018 / NASA

Eksperyment Icarus (International Cooperation for Animal Research Using Space) realizowany wspólnie z Niemiecką Agencją Kosmiczną będzie analizował ruch migracji małych zwierząt, do których doczepione zostały odbiorniki GPS. Instalacja eksperymentu się przedłużyła, przez co spacer opóźnił się o ponad półtorej godziny. Prace kosmonautów zakończyły się po 7 godzinach i 46 minutach.

(NSF, PFA)