Czy 1I/2017 U1 jest kometą?

Analiza ruchu “międzygwiezdnego przybysza” – obiektu 1I/2017 U1 – sugeruje, że jest to kometa a nie planetoida.

Opowieść o “międzygwiezdnym wędrowcu” jest niesamowita: w październiku 2017 w ramach programu Pan-STARRS (Panoramic Survey Telescope And Rapid Response System) został odkryty nowy obiekt. Jego peryhelium, czyli punkt najbliższy Słońcu, nastąpiło we wrześniu w odległości około 0,25 jednostki astronomicznej. Początkowo wydawało się, że odkryto nową kometę. Obiekt otrzymał wstępne oznaczenie C/2017 U1 (PANSTARRS) a jego jasność w trakcie odkrycia wyniosła zaledwie około +20 magnitudo.

Trajektoria orbity i dodatkowe wyliczenia pozwoliły na jednoznaczne zweryfikowanie natury niecodziennego gościa: pochodził spoza Układu Słonecznego. Było to pierwsze odkrycie obiektu tego typu. Ostatecznie, po dyskusjach pomiędzy astronomami postanowiono nadać mu nowe oznaczenie: 1I/2017 U1 i nazwę Oumuamua.

Co ciekawe, wpierw dość szybko odrzucono możliwość, że 1I/2017 U1 jest kometą. Przez kolejne miesiące 1I/2017 U1 była uważana w publikacjach za planetoidę. Jednocześnie pojawiały się publikacje na temat możliwości pochodzenia tego obiektu – pojawiały się sugestie, że 1I/2017 U1 powstała w układzie dwóch gwiazd.

Za to 27 czerwca NASA poinformowała, że 1I/2017 U1 jest jednak prawdopodobnie kometą, a nie planetoidą. Ten wniosek powstał na podstawie danych z kosmicznego teleskopu Hubble (HST) oraz danych z obserwatoriów naziemnych, w tym Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO). Międzynarodowy zespół astronomów zwrócił uwagę na ruch 1I/2017 U1. Okazało się, że 1I/2017 U1 wykazuje małe i niegrawitacyjne przyśpieszenie, które nieco zmienia trajektorię obiektu. Astronomowie doszli do wniosku, że to przyśpieszenie było prawdopodobnie wynikiem odgazowania obiektu podczas przelotu w wewnętrznym Układzie Słonecznym. Taka aktywność jest spodziewana u komet, a nie u planetoid. Poniższe nagranie prezentuje kilka podstawowych informacji na temat najnowszych interpretacji danych obserwacyjnych 1I/2017 U1.

Czy 1I/2017 U1 jest kometą? / Credits –NASA Goddard

1I/2017 U1 jest już zbyt daleko, by móc kontynuować obserwacje tego obiektu. Astronomowie wypatrują teraz kolejnych “międzygwiezdnych wędrowców”, u których będą poszukiwać podobnych charakterystyk, co u 1I/2017 U1.