Rok funkcjonowania BEAM na ISS

Minął rok od „nadmuchania” modułu BEAM na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Dziesiątego kwietnia 2016 roku bezzałogowy pojazd Dragon w misji CRS-8 dotarł do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). W “bagażniku” Dragona znalazł eksperymentalny moduł Bigelow Expandable Activity Module (BEAM). Jego instalacja za pomocą ramienia Space Station Remote Manipulator System (SSRMS) nastąpiła w dniu 16 kwietnia 2017. Moduł został przyłączony do jednego z węzłów modułu Node 3 (Tranquility).

Następnie, półtora miesiąca później doszło do „nadmuchania” modułu BEAM. Proces pompowania tego modułu trwał od 26 do 28 maja 2016.

„Nadmuchanie” modułu BEAM – maj 2016 / Credits – Bigelow Aerospace, NASA TV

Jeff Williams w module BEAM - czerwiec 2016 / Credits: NASA

Jeff Williams w module BEAM – czerwiec 2016 / Credits: NASA

Po raz pierwszy astronauci weszli do modułu BEAM 6 czerwca 2016 roku. W ciągu kolejnego roku łącznie wykonano dziewięć wejść do modułu BEAM. Przez większość czasu właz pomiędzy ISS a BEAM pozostaje zamknięty, głównie ze względów bezpieczeństwa. Podczas wejścia do BEAM astronauci zbierają próbki powietrza, zapisują poziomy promieniowania oraz poszukują obecności bakterii (w powietrzu i na powierzchniach tego modułu). Od pewnego czasu badane są także poziomy promieniowania w zależności od wielkości osłony.

W trakcie roku pobytu BEAM na ISS doszło do uderzeń mikrometeoroidów lub małych fragmentów „śmieci kosmicznych” w ten moduł. Mimo tego nie doszło do utraty szczelności BEAM. Jest to dobry znak dla technologii pompowanych modułów-habitatów dla misji kosmicznych.

Testy BEAM na ISS powinny potrwać jeszcze około roku. Technologia „nadmuchiwanych” modułów może być kluczowa dla załogowych lotów poza bezpośrednie otoczenie Ziemi. Pierwsze z takich lotów powinny nastąpić już w przyszłej dekadzie.

(PA, NASA)