Polskie podmioty coraz bliżej włączenia do Govsatcom Precursor

Polska Agencja Kosmiczna zorganizowała spotkanie poświęcone programowi opcjonalnemu ESA ARTES i jego elementowi – Govsatcom Precursor.

W Polskiej Agencji Kosmicznej odbyło się spotkanie informacyjne dla przedstawicieli administracji rządowej i biznesu z udziałem reprezentantów ESA. Jego celem było omówienie działań związanych z planowanym uruchomieniem Govsatcom Precursor oraz jego fazy przygotowawczej – realizowanej przez ESA.

Celem inicjatywy Govsatcom podjętej przez Komisję Europejską, Europejską Agencję Kosmiczną i Europejską Agencję Obrony jest stworzenie niezależnego, autonomicznego i bezpiecznego systemu łączności satelitarnej dla rządów krajów członkowskich Unii Europejskiej. Działania przygotowawcze do uruchomienia programu – Govsatcom – prowadzone są obecnie przez ESA w ramach programu opcjonalnego ARTES (Advanced Research in Telecommunications Systems).

W spotkaniu zorganizowanym przez Departament Projektów Obronnych wzięło udział czterech przedstawicieli administracji rządowej oraz reprezentanci polskich firm i instytucji badawczo-naukowych sektora kosmicznego, m.in.: Blue Dot Solutions/Kosmonauta.net KenBit, Assecco, Politechnika Warszawska, Orange Polska i PGZ. Podczas części prezentacyjnej przedstawiciele ESA: Hermann L. Moeller, Szef Biura Programów Instytucjonalnych i Europejskich (Head of Institutional and European Programmes Office) oraz Dr Harald Hauschildt, Szef Sekcji Govsatcom i Bezpiecznej Komunikacji (Head of the Govsatcom and Secure Communications Section) omówili elementy programu opcjonalnego ARTES: Govsatcom Precursor, SCYLIGHT oraz GlobeNET. W drugiej części spotkania, podczas konsultacji indywidualnych, reprezentanci ESA odpowiadali na pytania dotyczące możliwości włączenia polskich firm w tworzenie Govsatcom.

Organizacja spotkań informacyjnych jest jednym z działań realizowanych przez Departament Projektów Obronnych Polskiej Agencji Kosmicznej zmierzających do włączenia polskich podmiotów w Govsatcom Precursor. Udział w Govsatcom pozwoli rodzimym przedsiębiorstwom zwiększyć swoje kompetencje technologiczne i pozyskać cenne doświadczenie w realizacji zaawansowanych projektów satelitarnych i kosmicznych.

Źródło: POLSA