Ostatni start Sojuza-U

Dwudziestego drugiego lutego rakieta Sojuz-U po raz ostatni wystartowała do lotu orbitalnego. Rakieta wyniosła bezzałogowy pojazd Progress MS-05.

Do startu doszło 22 lutego o godzinie 06:58 CET z kosmodromu Bajkonur. Rakieta Sojuz-U wyniosła rosyjski bezzałogowy pojazd zaopatrzeniowy Progress MS-05 na niską orbitę okołoziemską (LEO). Start przebiegł prawidłowo i w mniej niż 9 minut od startu Progreess MS-05 znalazł się na odpowiedniej wstępnej orbicie LEO.

Ostatni start Sojuza-U – 22.02.2017 / Credits – NASA TV, Roskosmos

Celem lotu Progressa MS-05 jest zaopatrzenie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Przyłączenie planowane jest na 24 lutego około 09:30 CET. Progress MS-05 zabiera ze sobą na ISS prawie 2,5 tony ładunku, w tym paliwo, skafander Orlan-MKS, sprzęt do badań naukowych, żywność i wodę, części zamienne oraz osobiste przesyłki dla kosmonautów przebywających na ISS.

Warto tu wspomnieć, że poprzedni lot Progressa zakończył się niepowodzeniem. Start Progressa MS-04 nastąpił 1 grudnia 2016 roku i zakończył się utratą tego pojazdu wskutek złej separacji od górnego stopnia. Szczątki Progressa spadły na Syberię, a w Rosji rozpoczęło się dochodzenie co do jakości produkowanych elementów rakiet. Szybko się okazało, że m.in. niektóre elementy są zastępowane tańszymi i mniej wytrzymałymi wyrobami, a ogólna jakość jest bardzo niska.

Ostatni lot rakiety Sojuz-U

W locie z 22 lutego po raz ostatni wykorzystano rakietę typu Sojuz-U. Ta rakieta była wykorzystywana łącznie przez 43 lata. Wykonano 787 lub 786 startów tej rakiety, a 22 z nich zakończyły się niepowodzeniem. W przyszłości pojazdy Progress będą wysyłane na orbitę za pomocą rakiety Sojuz-2.1a.

Jedno z najbardziej znanych niepowodzeń rakiety Sojuz-U – nieudany start załogowej misji Sojuz T-10a, w której wykorzystano rakietę ratunkową (26.09.1983) / Credits – History channel