Sunjammer testowany

W ramach testu sondy Sunjammer rozłożono jeden z segmentów jej żagla słonecznego. Test konstrukcji wypadł pomyślnie.

Studenci, partnerzy zespołu i przedstawiciele NASA byli świadkami pomyślnego rozłożenia jednego kwadrantu żagla słonecznego misji Sunjammer. Żagiel jest krytycznym elementem sondy mającej zademonstrować największy do tej pory żagiel słoneczny działający w przestrzeni kosmicznej.

Testy odbyły się w zakładach głównego wykonawcy statku, firmy L’Garde, w Tustin w amerykańskim stanie Kalifornia. Próba polegała na rozłożeniu wysięgnika i rozłożeniu 1/4 żagla. Czynnikiem utrudniającym całość zadania była ziemska grawitacja. Nieważkość na orbicie powinna ułatwiać rozkładanie materiału żagla, w stosunku do prób naziemnych.

Mimo wielu podobnych misji kosmicznych, żagle nadal czekają na swoją popularność i są przedmiotem wielu oczekiwań, co do możliwości jakie mają dawać – taniego, bezsilnikowego napędu do poruszania się w przestrzeni kosmicznej.

Sunjammer ma zostać wystrzelony w styczniu 2015 roku i będzie pierwszą sondą kosmiczną NASA z żaglem słonecznym, która ma polecieć w głęboką przestrzeń kosmiczną.