Juno na rakiecie nośnej

Sonda kosmiczna Juno odbyła swoją ostatnią ziemską podróż i zajęła miejsce na szczycie rakiety nośnej Atlas V, która wyniesie ją w przestrzeń kosmiczną 5 sierpnia.

NASA poinformowała, że 27 lipca sonda przebyła 25 kilometrową drogę z zakładów Astrotech na stanowisko startowe w Bazie Sił Powietrznych Cape Canaveral. Statek uzyskał stałe połączenie z rakietą nośną o 10:42 czasu wschodniego USA.

Sonda Juno dotrze do Jowisza w lipcu 2016 roku. Będzie miała za zadanie okrążyć jego bieguny 33 razy, badając w tym czasie wnętrze, atmosferę i zorze polarne największej planety Układu Słonecznego.

“Niedługo rozpoczniemy podróż do Jowisza, aby odkrywać tajemnice wczesnych lat Układu Słonecznego”, komentował Scott Bolton, kierownik naukowy misji, z Southwest Research Institute w San Antonio. “Po ośmiu latach prac, statek jest gotowy do swojej misji”.

Montaż członu Centaur na rakiecie nośnej sondy Juno / Credits: NASAJuno stanowi teraz ładunek zasadniczy najsilniejszej z rakiet rodziny Atlas, Atlas V 551, należącej do United Launch Alliance.

Wczoraj rozpoczęły się testy na stanowisku startowym mające potwierdzić stan sondy i jej gotowość do startu.

Okno startowe dla sondy Juno otwiera się 5 sierpnia i potrwa do 26 sierpnia.