Kilka nowych egzoplanet

W ciągu ostatnich kilkunastu dni doniesiono o odkryciach kilku ciekawych egzoplanet. Większość z tych odkryć nie zyskała większego zainteresowania, głównie za sprawą odkrycia “drugiej Ziemi”  – Gliese 581g. W tym artykule przyjrzymy się tym nowym obcym światom. Większość nowo odkrytych obiektów to tzw. gorące Jowisze, czy duże, gazowe egzoplanety krążące blisko swych gwiazd macierzystych. Możliwe jest, że wiele z tych egzoplanet posiada atmosferę przypominającą ogon wielkiej komety, powstałą wskutek intensywnych oddziaływań pobliskiej gwiazdy macierzystej. Prawodpodobnie wiele z tych egzoplanet jest podobna do HD 209458 b.

Wykryte nowe gorące Jowisze noszą oznaczenia WASP-32 b, WASP-38 b, CoRoT-16 b, CoRoT-17 b, Kepler-8 b i HAT-P-26 b. Najmniejszy z nich, HAT-P-26 b, bardziej powinien być nazwany gorącym Neptunem (masa minimalna około 18 x większa od Ziemi i tylko 0,06 masy Jowisza). Największy z tych obiektów, ma masę mimalną około 3,6 masy Jowisza. Wszystkie obiekty krążą bardzo blisko swych gwiazd macierzystych – w odległości rzędu kilku-kilkunastu milionów kilometrów. Te obiekty wykryto w ramach programów SuperWASP i HAT oraz za pomocą teleskopów kosmicznych KeplerCoRoT.
(Aktualizacja – w tę część artykułu wkradł się mały błąd. O odkryciu Keplera-8 b donosiliśmy już na początku tego roku. Teraz miała miejsce aktualizacja danych o tej egzoplanecie. Serdeczne podziękowania dla Jacoba za zwrócenie uwagi!)

Innym dużym obiektem, który niedawno wykryto, jest MOA-2009-BLG-319 b. Jest to obiekt o masie minimalnej około 2/3 masy Saturna, krążący w odległości 2 jednostek astronomicznych od swej gwiazdy macierzystej. Gwiazda macierzysta jest małym czerwonym karłem, co oznacza, że ta egzoplaneta może pełnić rolę Jowisza/Saturna w tamtym układzie.

Ostatnie dwa nowe obiekty krążą w bardzo niezwykłym układzie. NN Serpentis to ciasny układ dwóch gwiazd o masach 0,535 i 0,111 masy Słońca. Te gwiazdy krążą wokół wspólnego środka masy z czasem zaledwie około 3 godzin. W odległości 3,39 i 5,38 jednostek astronomicznych wykryto dwie egzoplanety o masach minimalnych odpowiednio 2,28 i 6,91 masy Jowisza. Co ciekawe, mniejszy obiekt wykryto już w 2009 roku, jednak wtedy planeta nosiła status “niepotwierdzona” i dopiero teraz udało się dostarczyć bardziej przekonywujące dowody. Egzoplanety noszą oznaczenie odpowiednio NN Ser (ab) d i NN Ser (ab) c.

Powyższe obiekty nie zyskały większego rozgłosu – głównie za sprawą wrzawy jaka panuje wokół odkrycia egzoplanety Gliese 581g. Warto tu jednak wspomnieć, że pojawiły się ostatnio wątpliwości co do istnienia Gliese 581g. W ciągu najbliższych miesięcy prawdopodobnie ta kwestia zostanie wyjaśniona.