Możliwość zmiany długości lotów CST-100 i Dragona 2 w 2019

NASA rozpatruje możliwość wydłużenia lotów kapsuł załogowych Dragon 2 i CST-100 już w 2019 roku. Ma to związek z utrzymaniem stałych załóg na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Od kilku lat obserwujemy kolejne opóźnienia w wejściu do służby dwóch komercyjnych pojazdów załogowych – Dragona 2 firmy SpaceX oraz CST-100 Starliner firmy Boeing. Oba pojazdy są już budowane do pierwszych lotów, wciąż jednak wciąż pojawia się wiele kwestii do rozwiązania oraz certyfikacji.

Załogowy Dragon 2 w kosmosie - wizualizacja / Credit: SpaceX

Załogowy Dragon 2 w kosmosie – wizualizacja / Credit: SpaceX

W styczniu 2018 informowaliśmy o możliwych dalszych opóźnieniach w przygotowaniach obu kapsuł do lotów załogowych. W tym roku powinno dojść do pierwszych, bezzałogowych testów obu kapsuł. Następnie, pierwsze testowe loty załogowe powinny nastąpić w listopadzie lub grudniu 2018. Jest dość prawdopodobne, że te terminy nie zostaną dotrzymane i zostaną opóźnione do początku 2019.

Opóźnienie może mieć wpływ na operacje na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Od momentu zakończenia programu wahadłowców jedynym sposobem na dostarczenie kosmonautów na Stację była rosyjska kapsuła Sojuz. NASA, przewidując wejście Dragona 2 i CST-100 do służby, zadecydowała o zakończeniu kontraktu z Rosją. Ten kontrakt nie może być szybko “odnowiony”, gdyż proces budowy kapsuł Sojuz trwa kilka lat.

Animacja profilu lotu kapsuły CST-100 / Credits – Boeing

NASA ma obecnie bardzo ograniczone możliwości transportu swoich astronautów na ISS w 2019 roku. Aktualny margines pomiędzy końcem lotów Sojuzami a początkiem lotów komercyjnymi kapsułami wynosi około 5 miesięcy. Ostatnie dostępne miejsca dla Amerykanów są dostępne na wiosnę 2019 roku. Powrót z tych misji nastąpi jesienią przyszłego roku. Od tego momentu NASA nie będzie mieć dostępu do ISS za pośrednictwem kapsuł Sojuz.

Od początku tego roku NASA analizuje alternatywne możliwości zapewnienia stałego dostępu do ISS na wypadek dalszych opóźnień w przygotowaniu Dragona 2 i CST-100. Jedną z możliwości jest wydłużenie drugiego lotu załogowego z około 14-22 dni do sześciu miesięcy oraz dodanie trzeciego astronauty. W ten sposób taki lot stałby się już “operacyjnym” a nie “testowym”.

Decyzja co do charakteru drugiej misji załogowej CST-100 i/lub Dragona 2 powinna zapaść jeszcze w pierwszej połowie tego roku. Ma to związek m.in. z treningiem astronautów do pobytu na ISS oraz planowaniem zapasów na ich pobyt na Stacji.

(PFA, SN, NSF)