ESA przedłuża 9 misji naukowych

Komitet Programów Naukowych (SPC) Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) potwierdził dwuletnie przedłużenia 9 misji naukowych, które prowadzi Agencja.

D o co najmniej 31 grudnia 2018 zostaną wydłużone projekty: Cluster, INTEGRAL, Mars Express, PROBA-2, SOHO i XMM-Newton. Dodatkowo, kontynuowana będzie współpraca z amerykańską NASA (Teleskop Kosmiczny Hubble (HST), Interface Region Imaging Spectrograph (IRIS) oraz japońską JAXA (satelita Hinode).

Ewaluacja misji przez komitet SPC ESA odbywa się co dwa lata. Przedłużenia otrzymują misje, które spełniają wcześniej zaplanowane kryteria, są wartościowe naukowo i wykorzystują ustalone wcześniej środki. Dodatkowe decyzje, między innymi dotyczące budżetów poszczególnych programów, zostaną podjęte po spotkaniu Rady Ministerialnej ESA, które odbędzie się na początku grudnia.

Przedłużone misje obejmują całe spektrum działalności naukowej ESA. Misje SOHO, PROBA-2 i Hinode, a także współpraca przy projekcie IRIS skupiają się na obserwacji Słońca, które wkracza w minimum aktywności. Satelity Cluster uzupełniają te obserwacje o badania ziemskiej magnetosfery. Działający od 2003 roku Mars Express bada parametry powierzchni, atmosfery i księżyców Czerwonej Planety. Misje XMM-Newton, INTEGRAL oraz HST odkrywają przed nami Wszechświat w wielu spektrach elektromagnetycznych: badania Układu Słonecznego, wykrywanie egzoplanet, śledzenie wybuchających gwiazd czy obserwacje ewolucji galaktyk.

Autorem tekstu jest Adam Dąbrowski.