Bliskie przeloty planetoid 2014 RA (01.09) i 2014 RC (07.09)

Początek września to dwa bardzo bliskie przeloty planetoid – 2014 RA i 2014 RC.

Wraz z wydłużaniem się nocy na północnej półkuli Ziemi, rośnie szansa na detekcję małych planetoid przemykających blisko naszej planety. Ma to związek z lokalizacją wielu zautomatyzowanych systemów obserwacji nocnego nieba, które w dużej części są położone na północnej półkuli Ziemi.

Ostatnie dwa (wykryte) bliskie przeloty planetoid nastąpiły pod koniec lipca. Następne wykryte przeloty to 2014 RA i 2014 RC. Pierwszy z tych obiektów przeleciał blisko Ziemi 1 września, natomiast drugi dokona przelotu 7 września. Oba przeloty są bardzo bliskie.

Do bliskiego przelotu 2014 RA doszło 1 września około godziny 01:50 CEST. Minimalny dystans pomiędzy tą planetoidą a Ziemią wyniósł około 58 tysięcy kilometrów, czyli około 60% dalej niż odległość do satelitów na orbicie geostacjonarnej. Średnica 2014 RA została wyznaczona na około 6 metrów.

Z kolei 2014 RC dokona bliskiego przelotu obok Ziemi 7 września około godziny 20:20 CEST. Minimalny dystans wówczas wyniesie około 38,5 tysiąca kilometrów. Jest to zaledwie około 3 tysięcy kilometrów ponad orbitą geostacjonarną, jednak ten przelot nie zagraża żadnym satelitom. Średnica 2014 RC została oszacowana na około 20 metrów, co jest wartością porównywalną z bolidem czelabińskim, który w lutym zeszłego roku wtargnął w atmosferę Ziemi.

Przeloty 2014 RA i 2014 RC były 22. i 23. wykrytymi przelotami planetoid w tym roku. Prawdopodobnie przynajmniej kilkanaście przelotów „umknęło” detekcji od początku roku. W szczególności mowa tutaj o planetoidach, które przeleciały blisko Ziemi od strony dziennej, czyli w obszarach nieba niedostępnych dla naziemnych obserwatoriów astronomicznych.

(NASA, HO)