Udany start misji zaopatrzeniowej do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

Dziś rano o godzinie 4:45 CET z Kazachstańskiego kosmodromu Bajkonur wystartowała rakieta nośna Soyuz z pojazdem zaopatrzeniowym Progress, który planowo ma zacumować do modułu Zwiezda Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w piątek o godzinie 5:26 CET. Lot przebiegał prawidłowo i wstępna orbita została osiągnięta po około dziewięciu minutach, po czym rozwinięto dwa – dotąd złożone – zestawy ogniw fotowoltaicznych umieszczone na przedziale serwisowym, które zapewniają zasilanie pojazdu.

Misja zaopatrzeniowa nosi oznaczenie Progress 36P, jednakże w nomenklaturze rosyjskiej figuruje ona pod numerem przypisanym do pojazdu – Progress M-04M.

Pojazd przywiezie na pokład Stacji około 2,5 tony ładunku, na który składają się części zamienne, układy podtrzymywania życia i potrzebny w nich tlen, a także woda pitna i paliwo.

{youtube}M7os4d1_4wQ{/youtube}
Start rakiety Soyuz / Progress 36P, credits: Roscosmos. Youtube (rafaello148)

Na ISS przebywa obecnie Ekspedycja 22, w skład której wchodzą astronauci NASA – Jeff Williams (pełniący również funkcję dowódcy) i TJ Creamer (znany użytkownikom serwisu Twitter jako @Astro_TJ, a także pierwszy człowiek, który rozmawiał przez Internet ‘na żywo’ z pokładu ISS), kosmonauci rosyjscy Maxim Surajew i Oleg Kotow, oraz reprezentujący japońską agencję JAXA Soichi Noguchi. Choć pojazd Progress planowo ma zadokować w trybie automatycznym, jednak w razie wystąpienia problemów astronauci Surajew i Kotow mają być gotowi do przejęcia nad nim kontroli i bezpiecznego zacumowania w trybie manualnym.

Do dokowania dojdzie na dwa dni przed planowanym startem promu kosmicznego w misji STS-130, która ma dostarczyć na stację moduły Tranquility oraz Cupola.

Źródło: SpaceflightNow.com