HTV-9 na ISS

Dwudziestego piątego maja do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej dotarł japoński pojazd zaopatrzeniowy HTV-9.

Start misji HTV-9 nastąpił 20 maja o godzinie 19:31 CEST za pomocą rakiety H-2B. Start odbył się z kosmodromu Tanegashima. Lot przebiegł prawidłowo i pojazd zaopatrzeniowy HTV-9 dotarł na odpowiednią orbitę wstępną. Przez kolejne cztery i pół dnia HTV-9 “gonił” Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS), stopniowo podnosząc orbitę.

Start misji HTV-9 – 20.05.2020 / Credits – NASA Video

W poniedziałek 25 maja HTV-9 dotarł do ISS. Przechwycenie przez ramię robotyczne ISS (SSRMS) nastąpiło tego dnia o godzinie 14:13 CEST. Następnie ramię SSRMS przysunęło HTV-9 do Stacji. Proces przyłączenia został zakończony po 16:40 CEST.

Zapis przechwycenia HTV-9 do ISS / Credits – NASA TV, Space Videos

Na pokładzie HTV-9 znalazło się 6200 kg zaopatrzenia, z czego 4300 kg w sekcji ciśnieniowej oraz 1900 kg poza tą sekcją. Na Stację dostarczono m.in. eksperymenty JAXA, NASA oraz ESA, a także nowy zestaw akumulatorów litowych, które zastąpią wcześniej używane akumulatory niklowo-wodorkowe.

Jest to ostatni lot tej wersji pojazdu HTV. W następnej misji zostanie wykorzystana wersja HTV-X. Pierwsza misja HTV-X jest obecnie planowana na początek 2022 roku.

Misja HTV-9 jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

(PFA, NASA)