Koniec misji CRS-19

Siódmego stycznia 2020 zakończyła się misja logistyczna CRS-19. Kapsuła Dragon sprowadziła na Ziemię ponad 1600 kg ładunku z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Start rakiety Falcon 9 nastąpił 5 grudnia 2019 o godzinie 18:29 CET z wyrzutni LC-40 na Florydzie. Na pokładzie rakiety Falcon 9 znalazła się bezzałogowa kapsuła Dragon. Celem tej misji zaopatrzeniowej jest Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS). Oznaczenie tej misji to CRS-19. Przez kolejne kilkadziesiąt godzin Dragon “gonił” ISS. W pobliże Stacji Dragon dotarł 8 grudnia w godzinach porannych (czasu CET). Przechwycenie przez ramię robotyczne ISS (SSRMS) nastąpiło o godzinie 11:05 CET. Następnie, o godzinie 13:47 CET zakończyło się przyłączanie Dragona do Stacji.

Na pokładzie Dragona znalazł się duży zestaw eksperymentów naukowych – w tym małe zwięrzęta. Ponadto, w sekcji nieciśnieniowej Dragona zainstalowano dwa ładunki o łącznej masie 924 kg – hiperspektralną kamerę HISUI oraz zestaw akumulatorów litowych.

Siódmego stycznia 2020 zakończyła się misja logistyczna CRS-19. O godzinie 11:05 CET Dragon został odłączony od SSRMS i rozpoczął się powrót na Ziemię. Wodowanie u wybrzeży Kalifornii nastąpiło około godziny 16:40 CET. Kapsuła Dragon sprowadziła na Ziemię ponad 1600 kg ładunku z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Dragon (CRS-19) opuszcza ISS / Credits – NASA TV, SpaceX, Raw Space

Kolejna misja zaopatrzeniowa kapsuły Dragon, CRS-20, planowana jest na marzec 2020.

Misja CRS-19 jest komentowana w języku polskim na Polskim Forum Astronautycznym.