AMS-02 – przygotowania do spacerów

Na przełomie listopada i grudnia z pokładu ISS zostaną wykonane spacery kosmiczne związane z naprawą instrumentu AMS-02.

W maju 2011 roku prom Endeavour podczas ostatniej wyprawy na orbitę (STS-134) wyniósł instrument naukowy Alpha Magnetic Spectrometer – 02 (AMS-02). Jest to duży detektor kosmicznego promieniowania, który został zainstalowany na kratownicy Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). AMS-02 jest jednym z najważniejszych instrumentów badawczych, który może przyczynić się do lepszego zrozumienia budowy i ewolucji Wszechświata.

Jeszcze w trakcie trwania misji STS-134 AMS-02 rozpoczął detekcję promieni kosmicznych. Od tego czasu AMS-02 wykrył setki miliardów różnego rodzaju promieni kosmicznych. Wśród nich naukowcy wykryli setki milionów elektronów i pozytronów, czyli antyelektronów z odwrotnym (dodatnim) ładunkiem. AMS-02 jest w stanie wykrywać elektrony i pozytony o energiach od 0,5 do 500 GeV.

AMS-02 został zaprojektowany na 3,5 roku operacji na orbicie. Instrument pracował jednak lepiej (a jego operacje dobrze planowano), jednak po ośmiu latach działań wymagane są naprawy. W tym celu zaplanowano serię spacerów kosmicznych, które zostaną wykonane w listopadzie i grudniu.

Pierwszy spacer (oznaczenie – EVA-59) zaplanowano na 15 listopada. W spacerze weźmie udział astronauta ESA Luca Parmitano oraz astronauta NASA Andrew Morgan.

Pierwsza część prezentacji o spacerach związanych z naprawą AMS-02 / Credits – NASA Video

W trakcie EVA-59 astronauci usuną panel z boku AMS-02. Co ciekawe, po usunięciu ten panel zostanie odrzucony w przestrzeń kosmiczną. Inżynierowie z NASA uważają, że panel może być zastąpiony “zwykłymi” materiałami izolującymi MLI.

Dotarcie do tego miejsca będzie wymagać użycia ramienia robotycznego Stacji (SSRMS) z dość nietypowymi zakresami ruchów. Na końcu SSRMS “zainstalowany” zostanie Luca Parmitano, który będzie miał świetną okazję do sfotografowania ISS z dość rzadko obserwowanej perspektywy.

Druga część prezentacji o spacerach związanych z naprawą AMS-02 / Credits – NASA Video

Kolejne spacery zaplanowano na 22 listopada i 2 grudnia. Po tych spacerach nastąpi ocena uzyskanych wyników oraz zaplanowanie kolejnych prac wokół AMS-02.

Prace przy AMS-02 są uznawane za jedne z trudniejszych spacerów kosmicznych od czasu misji STS-125 – naprawy teleskopu Hubble. Cześć sprzętu i elektroniki wewnątrz AMS-02 nie została zaprojektowana do wymiany w warunkach spacerów kosmicznych – dlatego może dojść do niespodziewanych sytuacji i trudnych prac.

Prace na pokładzie ISS są komentowane w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.