Breakthrough Listen – optyczne poszukiwanie innych cywilizacji

W ramach projektu Breakthough Listen rozpoczyna się optyczne poszukiwanie obcych cywilizacji technicznych.

W lipcu 2015 informowaliśmy o rozpoczęciu programu o nazwie Breakthrough Initiatives. Inicjatywa ma na celu poszukiwanie obcych cywilizacji we Wszechświecie, w ramach której przeprowadzone będą dwa projekty: Breakthrough Listen oraz Breakthrough Message.

Nasłuch w ramach  Breakthrough Listen rozpoczął się w połowie grudnia 2015 roku. Projekt wykorzystuje dwa dwa potężne radioteleskopy – stumetrowy Green Bank Telescope (GBT) w USA oraz 64 metrowy Parkes Telescope w Australii. Celem Breakthrough Listen jest wykonanie najdokładniejszego z dotychczasowych przeglądów nieba na różnych pasmach radiowych. Skan w zakresie od 1 do 10 GHz ma objąć 10 razy większy obszar nieba i być ponad 50 razy bardziej czuły od poprzednich nasłuchów radiowych, przeprowadzonych w ramach projektu SETI.

Nasłuch nieba jest następujący: zwykle w tygodniu dla tej inicjatywy przeznaczanych jest kilkanaście godzin czasu pracy radioteleskopów, zazwyczaj w „paczkach” po kilka godzin. Pierwsze wyniki nasłuchu radiowego zostały opublikowane w kwietniu 2017.

Optyczny “nasłuch” Wszechświata

W lipcu 2019 Breakthrough Inititiatives poinformował o rozpoczęciu poszukiwań obcych cywilizacji technicznych na zakresie optycznym. W tym celu nawiązano współpracę z obserwatorium VERITAS (Very Energetic Radiation Imaging Telescope Array System) w Arizonie. VERITAS składa się z czterech dwunastometrowych teleskopów.

Zadaniem teleskopów VERITAS w ramach Breakthrough Listen będzie poszukiwanie sygnałów laserowych. Niektóre z takich “pulsów” mogą mieć czas trwania mierzony w zaledwie nanosekundach. Tego typu sygnały mogą być nadawane przez potężne lasery zbudowane przez obce cywilizacje.

Obserwatorium VERITAS zostało uruchomione w kwietniu 2007 roku. Każdy z czterech teleskopów tego obserwatorium składa się z 350 segmentów. Pole widzenia każdego z teleskopów VERITAS to 3,5 stopnia. Całkowita powierzchnia VERITAS to 100 tysięcy metrów kwadratowych.

Obserwatorium VERITAS / Credits – Active Galactic