Sojuz MS-11 na Ziemi

Dwudziestego piątego czerwca zakończyła się misja kapsuły Sojuz MS-11. Na Ziemię wróciło troje kosmonautów.

Start nastąpił 8 grudnia 2018 roku o godzinie 12:31 CET ze stanowiska numer 1 w Bajkonurze. Statek Sojuz trafił na orbitę po 9 minutach lotu. Sojuz MS-11 dotarł na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) w trybie szybkim – cumowanie do tego kompleksu orbitalnego nastąpiło tego samego dnia o 18:33 CET.

Na pokładzie Sojuza MS-11 znalazło się troje kosmonautów. Dowódcą lotu został Oleg Kononienko z Rosji, dla którego jest to już czwarty lot. Podczas poprzednich misji do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej Kononienko spędził 533 dni na orbicie. Towarzyszyli mu debiutanci, Anne McClain z USA oraz David Saint-Jacques z Kanady. Po dotarciu do ISS załoga Sojuza MS-11 weszła w skład Ekspedycji 58 (do marca 2019), a następnie Ekspedycji 59 (do czerwca 2019).

W trakcie Ekspedycji 58 do ISS przycumował statek Dragon 2 w ramach bezzałogowej misji SpX-DM1. Ta misja kapsuły Dragon 2 przebiegła prawidłowo i była ważnym etapem w przygotowaniach do lotów załogowych nowej generacji pojazdów kosmicznych.

Wszyscy członkowie załogi Sojuza MS-11 w trakcie pobytu na ISS brali udział w spacerach kosmicznych. Oleg Kononienko uczestniczył w spacerze VKD-46, Anne McClain w spacerach EVA-52 i EVA-54, zaś David Saint-Jacques w spacerze EVA-54. Wszystkie spacery zakończyły się powodzeniem.

W nocy z 24 na 25 czerwca doszło do zakończenia misji Sojuza MS-11. Zamknięcie włazów nastąpiło o godzinie 22:15 CEST. Odłączenie Sojuza MS-11 od ISS nastąpiło o 01:25 CEST. Następnie Sojuz zszedł z orbity, a około 04:47 CEST nastąpiło lądowanie na stepach Kazachstanu. Lądowanie przebiegło prawidłowo. Załoga dobrze zniosła przeciążenia, choć spędziła ponad 200 dni na orbicie w warunkach mikrograwitacji.

Powrót Sojuza MS-11 na Ziemię / Credits – NASA TV

Na 20 lipca 2019 zaplanowano start Sojuza MS-13. Na pokładzie tej kapsuły znajdzie się Rosjanin, Włoch i Amerykanin. Do tego czasu na ISS pozostaje troje astronautów: jeden z Rosji i dwóch z USA.

Misja Sojuza MS-11 jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautyczna.