Ostatni start w 2018 roku

Dwudziestego dziewiątego grudnia odbył się ostatni start rakiety orbitalnej w 2018 roku. Był to lot chińskiej rakiety CZ-2D.

Do startu doszło 29 grudnia o godzinie 09:00 CET z kosmodromu Jiuquan. Na pokładzie rakiety CZ-2D znalazło się łącznie siedem satelitów. Ładunkiem głównym był satelita Hongyan-1. Ponadto, CZ-2D wyniosła sześć satelitów Yunhai-2. Satelita Hongyan-1 został umieszczony na orbicie o wysokości około 1100 km i nachyleniu 50 stopni, zaś satelity Yunhai-2 znalazły się na orbicie o wysokości około 520 km i nachyleniu 50 stopni.

Start CZ-2D – ostatni orbitalny start 2018 roku / Credits – Roger C

Hongyan-1 to eksperymentalny satelita telekomunikacyjny, który ma na celu przetestowanie nowej generacji dostępu do internetu. Łącznie przewiduje się utworzenie konstelacji 300 satelitów Hongyuan, które wspólnie będą dostarczać globalnie dostęp do internetu z niskiej orbity okołoziemskiej (LEO).

Koncepcja chińskiej konstelacji dostępu do internetu Hongyan / Credits – CCTV

Był to ostatni start rakiety orbitalnej w 2018 roku. Był to wyjątkowy rok dla branży rakietowej, gdyż łącznie odbyło się aż 114 startów rakiet orbitalnych. Podobny wynik po raz ostatni został osiągnięty dekady temu – w 1989 roku. W międzyczasie nastąpił zauważalny spadek ilości startów rakiet, co niewątpliwie ma związek z rozpadem ZSRR i (w latach 90. XX wieku) niedojrzałym sektorem komercyjnym. W połowie zeszłej dekady odbywało się zaledwie po około 55 startów (lata 2004 – 2005) – dopiero kilka lat później nowe firmy rozpoczęły większą aktywność w branży rakietowej. Dziś najbardziej znaną firmą tej branży jest SpaceX, która w 2018 roku łącznie wykonała 20 startów rakiet Falcon 9 i jeden rakiety Falcon Heavy.

Na 2019 rok (wstępnie) zaplanowano aż około 175 startów rakiet orbitalnych. Oczywiście, duża część z nich zostanie przełożona lub odwołana, jednak jest bardzo prawdopodobne, że po raz kolejny w ciągu jednego roku odbędzie się ponad 100 startów.

(PFA, LK, NSF, W)