ESA: koncepcje nowych form transportu kosmicznego

Europejska Agencja Kosmiczna poszukuje nowych koncepcji transportu kosmicznego.

Od pewnego czasu obserwujemy nowe europejskie podejście do kwestii wykorzystania przestrzeni kosmicznej oraz możliwych kierunków eksploracji. Zbiorczo to podejście nosi nazwę “Space 4.0” i jednym z jego ważnych elementów jest głębsza współpraca z prywatnymi podmiotami. “Space 4.0” jest ważną częścią działań Jana Dietriecha Woernera, nowego Dyrektora Generalnego Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA).

Szesnastego lipca 2018 ESA ogłosiła zaproszenie do przesyłania koncepcji w tematyce transportu kosmicznego. To zaproszenie dotyczy form transportu do przestrzeni kosmicznej, w przestrzeni kosmicznej i/lub z przestrzeni kosmicznej na Ziemię. Proponowane rozwiązania mają dotyczyć jedynie pokojowych działań i powinny uzupełniać aktualne prace oraz plany ESA w tej tematyce. Proponowane rozwiązania powinny przede wszystkim opierać się o możliwości wykorzystania prywatnego finansowania, w szczególności w fazie operacyjnej.

Celem ESA w tym ogłoszeniu jest określenie możliwości przyszłego rozwoju tematyki. Identyfikacja i następnie potencjalnie stworzenie nowego systemu transportu może podnieść niezależność europejskiego sektora kosmicznego.

Wszystkie zgłoszenia zostaną przeanalizowane przez ekspertów ESA, a każde zgłoszenie otrzyma ocenę. Najlepsze zgłoszenia będą mogły otrzymać dalsze wsparcie. ESA przewiduje m.in. dostęp do ekspertów, dostęp do zaawansowanej infrastruktury oraz indywidualne rozmowy odnośnie potrzeb.

W przeszłości ESA dysponowała własnym orbitalnym bezzałogowym pojazdem zaopatrzeniowym. Tym pojazdem był Automated Transfer Vehicle (ATV). Pięć pojazdów ATV w latach 2008 – 2015 dostarczało ładunek na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). Po zakończeniu programu ATV ESA rozpoczęła współpracę z amerykańską NASA. Elementy pojazdu ATV będą częścią modułu serwisowego kapsuły załogowej MPCV Orion. Technologie stworzone dla ATV oraz wykorzystywane w pojeździe Orion prawdopodobnie mogą być wykorzystane w innych pojazdach ESA.

Pojazd ATV-4 cumuje do ISS / Credits – European Space Agency, ESA

Stacja kosmiczna LOP-G na orbicie Księżyca / Credits: NASA

Można zakładać, że inicjatywa ESA to pierwszy krok w kierunku zdefiniowania nowego europejskiego pojazdu transportowego. W przyszłej dekadzie z pewnością ESA będzie uczestniczyć w budowie i użytkowaniu stacji LOP-G, krążącej na orbicie wokół Księżyca.

Więcej informacji na stronie ESA.