Zakończono wstępny przegląd projektu silnika VASIMR

Po ponad roku przygotowań zespół inżynierów i fizyków z firmy Ad Astra Co. wraz z pracownikami agencji NASA ukończył pierwszy, wstępny przegląd projektu (PDR) silnika jonowego VF-200. Ta jednostka będzie pierwszym silnikiem testowanym w przestrzeni kosmicznej.

W przeglądzie PDR wykorzystano wiedzę inżynieryjną zebraną w trakcie kilku lat programu eksperymentalnego, w ramach którego testowano silnik VX-200, a także rezultaty studiów nad koncepcją projektu. W czasie przeglądu dokładnie przeanalizowano wszystkie ważniejsze podsystemy silnika VF-200 ze szczególnym uwzględnieniem zdolności do utrzymania stałej temperatury.

Na przyszły rok planowane jest testowanie zdolności do utrzymania zrównoważonego stanu termicznego. W działaniach tych wykorzystana zostanie aktualnie konstruowana jednostka VX-200SS.

PDR jest pierwszym krokiem z całej serii przeglądów technicznych na wyższym poziomie szczegółowości. Pomyślne zakończenie obecnego procesu doprowadzi do kolejnej sekwencji przeglądów o nazwie CDR (critical design review – krytyczny przegląd projektu), co powinno nastąpić przed połową następnego roku.

Silnik VASIMR (Variable Specific Impulse Magnetoplasma Rocket) to elektryczno-magnetyczna jednostka napędowa należąca do rodziny silników jonowych, w której za pomocą fal radiowych czynnik roboczy (paliwo) podlega jonizacji oraz podgrzaniu. Ciąg generowany jest w wyniku przyspieszania powstałej plazmy za pomocą pól magnetycznych. VASIMR jest jednym z typów napędów elektrycznych SEP (Solar Electric Propulsion).

W grudniu zeszłego roku Ad Astra podpisała z agencją NASA trzecie przedłużenie umowy typu SAA (Space Act Agreement) z 2005 roku. Dokument ten zakłada umieszczenie do 2016 roku na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej prototypowego silnika VASIMR o nazwie VF-200-1. W ten sposób firma chce po raz pierwszy uzyskać charakterystyki pracy takiego silnika w warunkach panujących w przestrzeni kosmicznej. Z kolei pod koniec tej dekady firma planuje przetestować w przestrzeni kosmicznej niezależny prototyp silnika VASIMR o nazwie VF-200-2.

W naszym artykule z kwietnia tego roku opisaliśmy pomysły właścicieli firmy Ad Astra Rocket Company na zastosowania ich plazmowego silnika o zmiennym ciągu. Ta jednostka napędowa mogłaby być stosowana zarówno w głębokiej przestrzeni kosmicznej, jak i na niskiej orbicie wokółziemskiej, gdzie przebywa wiele satelitów wymagających ciągłych korekt orbity, uzupełnienia paliwa, itd.

(Ad Astra)