Koniec misji GALEX

Po dekadzie prowadzenia obserwacji setek milionów galaktyk w zakresie światła ultrafioletowego, amerykańska agencja kosmiczna NASA zakończyła misję obserwatorium kosmicznego GALEX (Galaxy Evolution Explorer).

Operator obserwatorium kosmicznego GALEX, firma Orbital Sciences Corporation, wysłał do niego ostatni zestaw poleceń 28 czerwca o godzinie 21:09 CEST. Nieczynna już sonda kosmiczna pozostanie na orbicie okołoziemskiej jeszcze przez około 65 lat, ulegając dopiero po tym czasie dezintegracji w atmosferze Ziemi.

Misja GALEX spełniła wszystkie wyznaczone założenia. Była przedłużana trzykrotnie. Do najciekawszych osiągnięć tej misji zaliczyć można:

Obserwatorium kosmiczne GALEX stało się pierwszym w historii obiektem na orbicie, który został wydzierżawiony przez agencją NASA innemu podmiotowi – Kalifornijskiemu Instytutowi Technologicznemu (Caltech). Od maja 2012 roku badania za pomocą GALEX prowadzone były przy wykorzystaniu prywatnych środków finansowych. W tym czasie badacze z całego świata przeprowadzali badania gwiazd w naszej Drodze Mlecznej oraz setek tysięcy galaktyk we Wszechświecie.

Misja GALEX została zakończona, jednak efekty badań naukowych przeprowadzonych z wykorzystaniem tego obserwatorium jeszcze przez dłuższy okres czasu wzbogacać będą naszą wiedzę na temat obiektów i mechanizmów zachodzących w kosmosie.